Thursday, February 26, 2009

Khasiat Brokoli

Selain sedap dimakan brokoli mempunyai pelbagai khasiat yang amat baik untuk tubuh badan kita. Brokoli dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Brassica oleracea italica dan berasal dari keluarga kobis Brassica. Ia dapat menjauhkan penyakit barah. Ia adalah di antara jenis makanan yang paling kaya dengan bahan-bahan fotokimia berfungsi melindungi tubuh badan daripada penyakit barah, gangguan kardiovaskular, dan masalah kedutan.
Amalan memakan satu setengah cawan sayur brokoli pada setiap hari berkesan untuk menghindarkan penyakit barah di kawasan paru-paru, usus besar, perut, mulut, farinks dan prostat. Brokoli juga mengandungi beta-carotene dan alpha- carotene, sejenis bahan antipengoksidaan yang bertindak melawan penyakit barah paru-paru dan menghalang pertumbuhan sel ketumbuhan. Kandungan klorofil yang tinggi dalam sayur kalori menyekat pertumbuhan pertumbuhan sel barah dan merangsang pembiakan sel darah merah dan hemoglobin.
Diringkaskan cerita, selalulah memasukkan sayur brokoli dalam hidangan kita agar khasiat tersebut dapat kita nikmati bersama.

Sayur campur Brokoli -(hidangan untuk 3 0rang)

1/2 kuntum brokoli

100 gm kobis panjang dihiris kecil

100 gm karot dipotong ikut suka

1 biji cili merah dihiris nipis serong

2 ulas bawang merah dihiris halus

2 ulas bawang putih dihiris halus

5 ekor udang putih atau udang harimau ikut citarasa

Minyak, garam secukupnya

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis Bawang merah dan putih hingga layu. Masukkan udang. Goreng seketika.

2. Masukkan 1/4 cawan air. Masukkan karot dan brokoli. Tutup periuk dan biar mendidih 2 minit. buka tudung periuk, masukkan cili merah dan kobis.

3. Masukkan garam dan kacau 1/2 minit hingga kobis layu sedikit. Tutup api dan sedia dihidang.

** brokoli sedap juga dikukus bersama jagung muda(manis) dan karot. Setelah empuk, angkat dan sapukan margerin.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin