Saturday, February 14, 2009

Bubur Kacang

Ingat lagi tak peristiwa tsunami yang melanda Acheh, Phuket, Sri Lanka, Balik Pulau dan beberapa kawasan lain pada akhir Disember 2004? Banyak liputan dibuat dan antaranya krew Majalah 3 telah ke Acheh untuk melihat sendiri keadaan mangsa tsunami dan menyampaikan bantuan kemanusiaan kepada mereka.

Masih terbayang airmata Norzie Pakwan Chik yang tersentuh dengan keadaan mangsa dan kemusnahan yang berlaku di sana. Antara slot yang paling K.An ingat, pihak sukarelawan menyediakan makanan untuk mangsa di khemah perlindungan sementara mereka dengan serba kekurangan. Menunya ialah bubur kacang ringkas... Kacang hijau direbus empuk dan dicampur gula.. tanpa santan.. cuma air sebagai kuah. Walau ringkas, tapi cukup khasiat bagi membekalkan tenaga kepada mangsa terutamanya kanak-kanak yang kekurangan bekalan makanan.
Dalam erti kata lain, penyediaan bubur kacang, memerlukan kos yang sedikit tetapi khasiatnya banyak.. Menyingkap hari-hari masa kecil K.An, emak akan masak bubur kacang dalam periuk besar cukup untuk kami 10 beradik makan berulangkali dari pagi sampai petang. Biasanya kami makan bubur kacang dengan pulut atau biskut tawar ('cream-cracker') supaya lebih kenyang.
Nak tau nikmatnya, cubalah sendiri...


Bahan-bahan: (hidangan untuk 3-5 mangkuk)

1/2 cawan kacang hijau- direndam semalaman

1 cawan santan pekat

1 helai daun pandan disimpul

2-3 sudu besar gula pasir

1 sudu besar sagu biji direndam dengan sedikit air selama 5 minit

1 sudu besar gula merah jika suka

1/2 sudu teh garam

Cara membuatnya:

1. Toskan kacang hijau. Masukkan ke dalam periuk bersama 2 cawan air dan rebus hingga empuk (kira-kira 30 minit) lebih cepat jika guna periuk tekanan.

2. Apabila kacang telah empuk, masukkan daun pandan, gula pasir dan gula merah. Didihkan.

3. Masukkan santan dan perlahankan api. Masukkan sagu dan garam. Kacau rata dan biar mendidih. Bila bubur nampak pekat tutup api dan sedia dihidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin