Wednesday, February 11, 2009

Puding Marmar

Masa k.An buat mee Abah dan ajak saudara-mara dan jiran tetangga datang menjamu di rumah, sempat juga K.An buat kuih-muih sebagai pencuci mulut. Antaranya kuih sagu (post 2008), puding roti dan puding marmar (puding 'marble')

Selain sedap, ianya boleh dipelbagaikan ikut citarasa. Semasa K.An belajar cara buat puding ni daripada adik K.An, (Moon) dia buat marble warna pink. Sedap juga. Kemudiannya barulah K.An cuba campurkan serbuk coklat bagi menghasilkan 'marble' coklat. Yang ini pun sedap. Kalau nak cuba warna lain dan perasa lain pun tak jadi masalah...
Puding marmar merah jambu dalam gambar tu, K.An buat masa kenduri Hari Raya Haji yang lepas di rumah mertua K.An. Memang dapat sambutan

Bahan-bahannya: (hidangan untuk 5-10 orang)

10 gm agar-agar kering- (kalau tak boleh timbang, guna petua K.an- basuh agar-agar, masukkan dalam cawan- sukatannya adalah 1/2 cawan)

3 cawan air

3 sudu besar tepung kastard-bancuh dengan 1/2 cawan air dan kacau hingga tidak berketul

1 cawan susu cair

1/2 cawan gula

1 sudu besar serbuk coklat - tambah 1 sudu lagi jika suka rasa coklat yang banyak

Cara membuatnya:

1. Masukkan agar-agar bersama 3 cawan air ke dalam periuk. Masak hingga agar-agar cair. Masukkan gula dan didihkan.

2. Masukkan susu cair. Kacau sebati. Perlahankan api. Masukkan bancuhan tepung kastard. Kacau puding perlahan-lahan hingga agak pekat. Tutup api.

3. Cedok 1 cawan adunan puding dan campurkan dengan serbuk coklat(B). Masukkan lebihan adunan puding (A)di dalam periuk tadi ke dalam acuan.

4. Tuangkan bancuhan bersama coklat sedikit demi sedikit ke dalam acuan berisi (A). Tuang ke serata acuan. Jangan setempat je.

5. Akhir sekali kacau sedikit campuran dalam bentuk bulatan agar terbentuk corak marmar pada puding. Sejukkan sebelum dihidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin