Friday, February 6, 2009

Sambal Goreng Ikan Bilis Rangup

Setiap kali nak pergi melawat anak di asrama, otak pun ligat memikirkan masakan apa nak dibawa sebagai bekalan... Yelah.. kadang-kadang sedih juga bila masak sedap-sedap di rumah, teringat anak di asrama, makan lauk apa agaknya...? Tapi bila teringat pulak masa K.An sekolah asrama daripada tingkatan 1 sampai 5 dulu lagi susah, tak ada pelawat sebab jauh dari kampung, maka Iqbal, jauh lebih beruntung sebab, tiap-tiap minggu jumpa ibubapa dan adik-adik...

Minggu lepas, sebagai bekalan tambahn lauk di asrama, K.An buatkan sambal ikan bilis rangup ni sebab sambal ni memang kegemarannya. Yang istimewanya, kali ni, 'baby' kecik Maryam pun tolong Asma' kopek ikan bilis. Comel je... (tak boleh up-load video hari ni.. problem sikit..)

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3 orang)

100 gm ikan bilis siap dikopek dibasuh dan toskan

2 sudu besar cili kisar- pekat

2 ulas bawang merah dan 1 ulas bawang putih ditumbuk halus

1 sudu teh air asam jawa

1 sudu besar gula

minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam kuali. Goreng ikan bilis dengan api sederhana hingga garing. Ketepikan.

2. Di dalam periuk lain, ambil 2 sudu besar minyak dari gorengan ikan bilis tadi dan panaskan. Tumis bawang merah dan putih hingga wangi. Masukkan cili kisar. Tumis garing. masukkan sedikit air dan masukkan air asam jawa.

3. Bila sambal pekat, masukkan sedikit garam dan 1 sudu besar gula. Didihkan. Tutup api dan masukkan ikan bilis goreng. Gaul hingga sebati. Sejukkan sebelum dimasukkan ke dalam bekas kedap udara. Kalau disimpan di dalam peti ais boleh tahan sampai sebulan.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin