Wednesday, February 11, 2009

Karipap Sardin

Asal nama karipap adalah daripada perkataan 'curry' dan 'puff'... maknanya paff(pastrinya) diisi inti keledek dengan rasa kari.. Tapi bila dibuat inti lain pun masih juga disebut karipap. Antara yang sedap ialah karipap inti sardin. Tapi kalau intinya tak sedap, macamana catik kulitnya pun, kuihnya akan jadi tak sedap. Maka, dalam pembuatan karipap, intinya adalah nombor satu perlu dipelajari.
Karipap sardin kali ni dibuat atas tempahan Hanida (Madulebah) untuk program MASKARA yang dia dan kawannya anjurkan setiap bulan di Rumah PENA (program baca puisi)... Dengar kata program tu dapat sambutan hangat, sehangat sambutan ke atas karipap sardin yang dihidang...he..heh..

Bahan-bahan inti: (menghasilkan 30-40 biji karipap)

1 tin besar sardin King Cup/ Ayam Brand-asingkan sos tomatonya dengan ikan

2 labu bawang besar dihiris halus

3 ulas bawang putih dicincang

4 sudu besar cili kisar

1 sudu besar sos tomato dalam tin sardin

Garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Panaskan 3 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis bawang besar hingga layu. Masukkan bawang putih dan tumis 1/2 minit. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak.

2. Masukkan sos dari dalam sardin dan ikan sardin. Masak hingga mendidih. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Tutup api dan ketepikan.

Bahan-bahan pastri:

500 gm tepung gandum

80 gm margerin

3 sudu besar minyak masak

1/2 cawan air sejuk yang dicampur sedikit garam

Cara-membuatnya:

1. Masukkan tepung gandum ke dalam mangkuk. Buatkan lubang ditengahnya menggunakan senduk.

2. Masukkan margerin dan minyak masak ke dalam periuk/ kuali. Cairkan di atas api. Bila sudah cair, terus tuang ke dalam tepung dan gaul ramas hingga menjadi seperti serbuk roti.

3. Tambahkan sedikit demi sedikit air sambil diuli hingga menjadi doh. Tambahkan air jika doh masih liat kerana kadangkala tepung berlainan jenis mempunyai kekenyalan berbeza.

4. Apabila siap diuli, canaikan doh dan terapkan mengikut saiz kesukaan. Masukkan inti sardin ke dalam mangkuk dan hancurkan ikan bersama kuahnya menggunakan garpu.

5. Masukkan inti secukupnya ke dalam pastri dan klimkan. Proses ini perlu dilakukan berhati-hati kerana jika inti terkeluar, karipap akan pecah ketika digoreng.

6. Buat proses sama hingga habis doh dan inti. Masukkan ke dalam bahagian beku peti ais dan biarkan sekurang-kurangnya 1 jam. Keluarkan dan goreng karipap dalam minyak yang banyak dengan api perlahan.

7. Goreng hingga keperangan dan sedia dihidang.

**** karipap yang dibekukan boleh tahan hingga sebulan jika intinya dimasak dengan betul dan tidak terlalu lembab

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin