Thursday, February 12, 2009

Kerabu Ayam

Setiap kali buat kerabu, K.An teringat adik ipar K.An, Zulkifli-suami Mun yang mengamalkan pemakanan sihat setiap hari. Maksudnya piramid makanan tu dia ikut betul-betul. Banyakkan makan sayuran dan buah-buahan.. Tak ramai yang boleh ikut macam dia yang suka makan ulam-ulaman. Abang azam pun jenuh nak didik banyak makan sayur... Sudahnya K.An juga yang terpaksa ratah sayur dan ulam yang berlebihan. Kalau nak Abang Azam makan sayur mentah, kenalah K.An buat kerabu. Baru liciiin...

Selain kerabu kampung, K.An kenal pelbagai kerabu yang enak daripada restoran makanan Thai. Ada macam-macam, kerabu sotong, kerabu ayam, kerabu mangga- dah masuk blog, kerabu kerang, kerabu ikan keli dan yang pelik tapi popular juga ialah kerabu kaki ayam... (kawan k.An 'order di restoran siam betul tapi K.An tak lalu nak makan..heheh)

Semasa bazar Ramadhan di Bandar Tasik Puteri, Restoran Bintang Raya kegemaran kami, menjual aneka kerabu ni di bazar ramadhan.. Masa tu, kalau malas nak buat, K.An beli kerabu (apa-apa jenis) Rm2 dan simpan untuk makan sahur.. sedaap.


Bahan-bahan: (hidangan untuk 3-5 orang)

1 cawan isi ayam dipotong dadu

** rebus isi ayam dengan 1 cawan air hingga masak. Ketepikan.

Bahan ditumbuk:

2 batang serai- dihiris halus

3 biji cili padi

2 ulas bawang merah dihiris halus

1 ulas bawang putih

1 sudu besar udang kering/ ikan bilis siap dikopek

Bahan dihiris:

1 biji cili merah

2 urat kacang panjang-hiris halus

Bahan lain:

1/2 cawan kelapa parut putih-disangrai sebentar hingga wangi- jangan sampai perang

segenggam taugeh dibersihkan dan dilalukan air mendidih

2 biji limau nipis diperah airnya

1 sudu besar sos ikan (namphla)

garam (jika perlu)dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Toskan isi ayam. Ambil 1 sudu besar air rebusan. (yang lain simpan beku untuk digunakan lain kali- buat mee goreng ke, tomyam ke...)

2. Masukkan semua bahan termasuk isi ayam ke dalam mangkuk. Gaul rata dan sedia dihidang. (atau simpan dalam peti ais dahulu sementara lauk lain disediakan) Kerabu lebih sedap dimakan sejuk bersama nasi dan lauk-pauk lain.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin