Thursday, February 26, 2009

Satu Adunan Pelbagai selera

Dah tengok resepi murtabak nangka dalam post Disember 2008? Kali ni K.An nak kongsi 2 jenis lagi murtabak yang selalu kami (adik-beradik) nikmati sekeluarga. Murtabak pisang dan murtabak kucai.... Dengan adunan yang sama boleh juga dibuat roti telur, roti canai ataupun roti boom.

Bahan-bahan: (menghasilkan 7 keping murtabak/ roti telur)

3 cawan tepung gandum

1/2 cawan air dicampur 1 sudu teh garam

1 sudu besar susu pekat

1/2 cawan minyak masak untuk merendam doh

Cara membuatnya:

1. Masukkan tepung ke dalam mangkuk besar. Campurkan susu pekat. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil menguli tepung dengan tangan. Uli doh seperti menguli doh roti/ donut.

2. Uli adunan sehingga licin dan lembut. Bulat-bulatkan sebesar saiz bola golf. Bentukkan hingga licin seperti dalam gambar. Buat hingga habis doh.Masukkan ke dalam loyang/ mangkuk leper yang berisi minyak masak. Tutup dan biar terendam 1 jam.
Cara membuatnya:
-Roti Telur
1. Hiris 1 labu bawang besar dan campurkan dengan 3 biji telur untuk 3 keping roti telur. Campurkan sedikit garam.
2. Tebarkan doh di atas talam atau dulang besar. Renjiskan minyak setiap kali menarik doh agar roti tidak koyak. Lebih mudah jika ditebar di atas daun pisang. Rujuk resepi murtabak nangka.
3. Letakkan campuran telur dan bawang secukupnya. Lipat setiap penjuru membentuk segi empat sama.
4. Angkat dan telangkupkan di atas kuali yang telah disapukan minyak. Masak roti telur hingga keperangan dengan api sederhana.

*** kalau nak roti telur tanpa bawang macam kat kedai, tak perlu letak bawang... Bahan Inti untuk murtabak pisang: (3 keping murtabak)

6 biji pisang awak/abu/ emas masak -dihiris nipis

1 biji telur

1-2 sudu besar gula

Cara membuatnya:

1. Campurkan semua bahan di dalam mangkuk dan gaul hingga gula hancur.Bahagi 3 inti. Lakukan proses sama seperti membuat roti telur.

*** Beza roti pisang dengan murtabak pisang ni, roti pisang tidak dicampur dengan telur pada intinya manakala campuran telur pada murtabak pisang ni menambahkan keenakan rasa lemak manisnya.

Murtabak Kucai:

Setahu K.An cuma orang Banjar yang mengetahui kewujudan murtabak kucai macam ni. Itupun kepada yang masih 'pekat Banjarnya'.... kalau ditanya kepada Banjar separuh macam Abang Azam, sahih... dia tak tahu...
Bahan-bahan intinya: (untuk 2 keping murtabak)
3 tangkai kucai dipotong 1 sm panjangnya
3 biji telur
1 labu bawang besar dihiris nipis melintang
10 ekor udang putih dibersihkan dan digunting kecil-kecil
garam secukup rasa
Cara membuatnya:
1. Gaulkan semua bahan didalam mangkuk hingga sebati. Bahagi 2. Ulang proses seperti membuat murtabak pisang, nangka dan roti telur.
2. Murtabak kucai sedap dihidang ketika panas.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin