Thursday, June 16, 2011

Bendi Goreng dengan Telur

Tiada ucapan yang lebih bermakna selain ucapan Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera kepada semua... walau berjuta kali diucap, namun itulah yang kita ucapkan setiap hari bila bertemu orang lain kan... mendoakan keselamatan, kebahagiaan dan kesejahteraan adalah yang terbaik tanpa mengira masa dan tempat.


Pagi ni, tak perlu cerita panjang lebar sebab, ramai yang sibuk zaman sekarang ni... semuanya nak cepat. Jadi, kita tengok resepi sayur yang ringkas daripada K.An... resepi turun-temurun tok nenek, mak, kakak... semuanya dah biasa dengan aneka sayur goreng dengan telur ni. K.An pun dah pernah kongsikan di periuktanah, kacang panjang goreng telur dan tauge goreng telur. Macam-macam sayur boleh dimasak sebegini seperti, kobis bulat, kobis panjang, sawi dan selom.

Bahan-bahan:

5 tangkai kacang bendi- potong serong 1cm tebalnya
1 biji telur
3 ulas bawang merah dihiris
1 tangkai cili merah-hiris serong juga
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis

Cara membuatnya:

1. Cuci bersih kacang bendi dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bawang merah dan cili merah. Masukkan kacang bendi. Tambah sedikit air (1/4 cawan) dan tutup periuk.

2. Masak seketika. Buka tudung periuk dan pecahkan telur. Biar telur masak sedikit dan kemudian kacau rata. Tambahkan garam secukupnya. Kacau sedikit hingga airnya kering. Matikan api dan sedia dihidang.

3 comments:

indahhouse said...

Salam kak raihan,
Teringat masa kecik2 dlu. Abah suka menanam. sekali brderet pokok bendi. Goreng telur macam ni. :)

cik cek said...

Bendi...sayur kesukaan kak cek...kekdg tu kak cek rebus je buat ulam ..mkn ngan sambal belacan...sedappp...

aku nama nora said...

sdp tu kak, haruslah ptg ni nora kutip bendi kat pokok wat gorengan hehehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin