Tuesday, June 7, 2011

Lepat Ubi Kayu

Assalamualaikum wrt dan Salam Sejahtera semua... seperti biasa, bila lama tak ke udara ni, bermakna, K.An dan keluarga ke tempat lain, berehat ataupun balik kampung. Almaklum, cuti sekolah. Awal-awal lagi kami balik sebab nak melapangkan minggu kedua untuk anak-anak menyiapkan kerja sekolah... Alhamdulillah, terasa keberkesanannya.
Bila balik kampung, jiwa kampung pun terasa... kikihkih.... Memang sah, K.An orang Melayu asli... tekak ni dah sebati dengan kuih-muih kampung dan masakan kampung. Kalau nak diselang-seli dengan menu lain tu, sekali-sekala bolehlah...

Jadi pagi ni, apa lagi, jom kita layan resepi kuih tradisonal Melayu yang dinamakan Lepat Ubi Kayu... Resepi K.An sendiri ikut selera K.An dan citarasa yang diturunkan oleh Mak tercinta Hjh Selamah...

Bahan-bahan: Menghasilkan lebih kurang 10- 12 batang lepat ikut saiz

2 cawan ubi kayu siap diparut- K.An tak beri sukatan dalam kg, sebab ubi kayu ni bila kita beli, kadang-kadang berkayulah, tak elok lah... bila diparut akan menyusut... Jadi ikut sukatan cawan yg K.An beri ni untuk ketepatan. (beli lebih kurang 1 1/2 kg, kalau lebih boleh buat kuih lain atau direbus begitu sahaja)

1 cawan pati santan
1/2  cawan gula pasir (boleh campur atau ganti dengan gula merah jika suka)
1/4 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning- jika guna gula merah, tak perlu letak

Daun pisang yang dilayur secukupnya. Pastikan tidak berlubang agar adunan tidak terkeluar ketika membungkus.

Cara membuatnya:

1.Campurkan semua bahan di dalam satu mangkuk. Gaul Rata.
2.Panaskan pengukus dan didihkan air sementara proses membungkus. Isikan satu sudu besar adunan atau lebih (ikut saiz kegemaran) dan bungkus kemas seperti membungkus lepat lain. Susun di dalam periuk pengukus. Gaul adunan di dalam mangkuk adunan sekali sekala agar bahan-bahan sekata sebelum disudukan ke atas daun pisang.

3. Buat hingga habis adunan. Kukus dengan api kuat selama 15 minit. Angkat dan sejukkan lebih kurang 30 minit sebelum dihidang. (tak perlu dimasukkan ke dalam peti sejuk)

Selamat mencuba...


6 comments:

Wanieyra said...

salam kak...

kita pun baru je balik dari kg...
dah lama tak makan lepat ibu kayu ni, kalau kat sini kurang sedap sikit, kalau buat sendiri lagi sedap

AI said...

- nampak sedap...

Mas said...

akak..sedappnya lepat tu..
lama dah tak makan...

AI said...

- nampak sgt menyelerakan...

~~zAnAfAhMi~~ said...

kami tak balik....huhu...kesian kan? piknik kat pantai dekat2 rmh je...
lepat ubi tu favourite saya, cuma nak buat tu agak leceh la..

Pencinta Abadi said...

tq kak kerana share resepi ni

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin