Tuesday, April 27, 2010

Pecal Jawa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua... harapnya sihat ye...

K.An dah sehari semalam dilanda sakit perut yang amat sangat... macam sakit nak bersalin tu... nak tahu kenapa? Apa lagi, penangan makanan berangin le ni... tapi silap K.An jugak sebab lambat makan tengahari, perut dah masuk angin. Petang, buat pecal yang penuh dengan bahan2 berangin..... makan macam tak ingat apa dah... sedap punya pasal... semalam, jenuh le menahan sakit perut. Hari ni pun belum pulih lagi sepenuhnya... huhukkk... sakiit..

Yang jadi buat pecal ni pun sebab teringin sangat nak makan banyak.. Minggu lepas masa pergi Hi-tea kat Quality Hotel Shah Alam dengan kawan-kawan masa belajar di UIA dulu, salah satu hidangannya pecal Jawa ni... sedaaap, tapi makan sepiring je sebab nak rasa juadah yang lain lagi.
Daripada teringat-ingat, baikle buat sendiri.. dah nampak kat dapur Abbot, bulan lepas dan kat dapur Cik Mat Gebu lama dulu..... apa lagi... jom kita buat pecal.. TQ Mat.. resepi ni memang sedap... (tapi mengandung macam K.An ni kena beringat sikit... hormon tak berapa stabil... jadi sakit perut pulak da.....)

Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

150 gm kacang tanah- sangrai, buang kulit dan kisar separa halus (kasar dan halus)
10 tangkai cili kering- kerat, basuh dan toskan.
5 tangkai cili padi akar (resepi mat dan Abbot 10-15 tangkai... K.An tak tahan pedas melampau, 5 tangkai pun dah berasap...)
7 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan -dibakar
2 inci isi cekur- (k,An tak letak sebab tak ada stok)
1 1/2 sudu besar udang kering- rendam 10 minit, toskan dan sangrai
1/2 sudu teh pati asam jawa Adabi + dengan 1/2 cawan air
1 sudu teh garam
5 sudu besar gula
1/2 cawan air

Bahan lain:

1 bungkus tempe- hiris nipis, gaul garam dan kunyit (campur sedikit air)- goreng
2 keping tauhu- goreng- hiris kecil
tauge- buang ekor dan dicelur sebentar
3 urat kacang panjang, celur dan kerat 1 inci
1 ikat kangkung - celur
1/2 biji sengkuang- kupas, hiris panjang-panjang
timun -hiris panjang-panjang
jantung pisang, celur
pucuk ubi- celur

*** seperti biasa, K.An celur dalam periuk berisi air dan 1 sudu besar minyak masak. Sayur nampak cantik dan jantung pisang tak lebam

cara membuat kuah:

1. Goreng cili kering dan cili padi dalam 1/2 cawan minyak masak ,2-3 minit. Angkat dan toskan. Goreng juga bawang merah dan bawang putih hingga bahagian luarnya layu. Angkat dan toskan.

2. Goreng tempe dan tauhu menggunakan kuali yang sama.

3. Masukkan cili kering, cili padi, air asam jawa, ubi cekur, belacan dan udang kering ke dalam pengisar. Kisar halus. Tuangkan ke dalam mangkuk. Licinkan baki bahan kisar dalam pengisar dengan 1/2 cawan air lagi. Masukkan ke dalam mangkuk.

4. Campurkan kacang tanah, garam dan gula. Kacau sebati.
Sediakan bahan sayuran dan hidangkan bersama kuah pecal.....
Tak kalah pecal yang chef sediakan kat Hotel Quality tu... yang ni pun sangat sedap.. rugi kalau tak cuba...
Terima kasih Mat dan sesiapa yang terlibat menyumbangkan resepi ni...

3 comments:

AbbotCottage said...

kak an, dengan secara tak langsungnya, kak an dah bikin kita terliur dengan banjirnyaaaaaaaaaaaaaa tatkala menatap gambar pecal jawa kak an...uhuhuuuuu terliur abisssssss...sedap sedap sedap..eheh angin ehh, tu blakang kira tu kak an. Sakit kaluuu, org mcm kita ni, tanggung le sendiri. Janji dapat merasa..sedappppp

nurul husna said...

salam Kak an, terliuq lah, izin cnp resepi yek.

McBabe said...

Kak An, mohon share resipi ye... Its for my fren :-) Tq

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin