Tuesday, April 20, 2010

Bun Pandan Kismis

Sabtu lepas mertua K.An datang ke Kuala Lumpur sementara menunggu hari untuk bertolak menunaikan umrah di Tanah Suci Mekah pada hari Rabu ni. (esok) Transit di rumah Abang sulung di Salak Tinggi, kami pun bertandanglah ke sana. Tak lengkap kunjungan kalau tak bawa buah tangan.

Memandangkan dah janji dengan mak mertua K.An nak buatkan dia kuih lapis resepi periuktanah, rasanya sesuailah dijadikan bekalan ke sana nanti. Lagipun kuih lapis ni mudah je membancuhnya. Kukus dalam loyang... dah siap. Teringat pulak, mak belum pernah rasa roti air tangan K.An... belek-belek resepi, akhirnya buat keputusan buat bun Pandan Kismis ni. Resepi asal daripada Daput Mat Gebu tapi, K.An dah sesuaikan ikut bekalan bahan yang ada di dapur ni....
Bahan-bahan: (menghasilkan 2 loaf tin 4 persegi 7 inci X 7 inci atau loyang bulat diameter 7 inci)

300 gm tepung roti (high protein)
2 sudu teh yis segera
45 gm gula halus
1/2 sudu teh bread improver (tak letak pun tak apa)
1/2 sudu teh garam halus
1/2 biji telur A
1 sudu teh pandan paste (atau guna pewarna hijau dan 2 titik perisa pandan)
165 ml susu segar suam
130 gm kismis- K.An guna buahan campuran sebab kismis 'yellek'
1 sudu besar mentega

Cara membuatnya:

1. Jika menggunakan Bread Maker: masukkan semua bahan ke dalam BM. Tekan setting 'dough' dan tunggu siap. Kalau bread maker tu rajin sangat- (automatik uli sampai lebih 30 minit, bila nampak doh dah licin dan kenyal (selepas 20 minit) bolehlah di keluarkan doh daripada mesin. Masukkan ke dalam mangkuk besar dan tutup dengan tuala dapur atau cling wrap. Perap selama 30 minit atau doh naik 2 kali ganda.
2. Jika menguli dengan tangan, uli di atas meja menggunakan teknik tarik dan tolak hingga doh tidak melekat di tangan dan doh licin lagi kenyal. Selepas itu masukkan ke dalam mangkuk besar dan perap seperti 1.

3. Selepas 30 minit, keluarkan doh dan uli lagi selama 5 minit. Bulat-bulatkan doh sebesar bola golf dan susun di dalam loyang pilihan yang telah dilenser mentega. Tutup dan perap lagi selama 20- 30 minit (bun naik 2 kali ganda)

4. Panaskan ketuhar pada suhu 185 darjah Celcius (api atas bawah). K.An spray sedikit air di permukaan bun dan taburkan bijan. Bakar roti selama 20 minit atau bun keperangan. Keluarkan loyang dan Sapukan margerin agar permukaan bun cantik berseri.
Tekstur bun ni sungguh gebu.. K.An memang suka bun macam ni. Yang ini yang dibakar di dalam mafin cup tu....
Yang ini kuih lapis, sedia untuk dibawa untuk dijamu kepada mertua.... potong kat sana nanti ye...

2 comments:

♡ premma ♡ said...

teringat nk drop kat blog akak japp.. bun nih nmpk sedappp..

Raihan Shaari said...

Prema:cubalah buat... senang je.. kalau nak lebih manis, boleh tambah sikit lagi gula.. yang ini bun versi sihat punye..hehehh...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin