Tuesday, April 13, 2010

Lemak Kuning Ikan Baung dengan Ubi Kayu

Assalamualaikum wrt... kepada semua pembaca Periuktanah yang disayangi.. Moga dilindungi dan dirahmati Allah sentiasa... Jangan lupa ye, mulakan setiap pekerjaan yang dilakukan dengan ucapan Bismillah dan diakhiri dengan alhamdulillah.... barulah semuanya jadi ibadah..

Dua tiga hari ni, K.An masak biasa-biasa je, samada untuk sarapan, makan tengahari mahupun minum petang.. Contohnya, ahad lepas, K.An buat nasi lemak pandan, sambal ikan bilis dengan ayam goreng berempah... sarapan campur makan tengahari sekali.

Semalam pulak, masak singgang ikan tenggiri, udang goreng bercili, sambal belacan dan ikan goreng.... tengah sedap makan dengan abang Azam, anak-anak balik dari sekolah macam biasa bawak kawan-kawan... tambah lagi masak telur dadar.... alhamdulillah..

Sebenarnya, anak-anak K.An (Asma' dan Sarah) memang selalu bawak kawan balik rumah waktu makan tengahari sebab ramai yang 'stay-back' di sekolah je sementara menunggu kelas KAFA petang ataupun aktiviti ko-kurikulum dan kelas tambahan di sekolah. Selain boleh tumpang merehatkan diri, solat, makan dan boleh juga menambah 'kakak-kakak' kepada 'Aisyah dan Maryam.... (budak kecik kan ke suka kakak yang lain daripada kakak betul dia...hehheh..)

Panjang cerita kali ni, K.An terus ke lauk hari ni.. Walaupun dah ada sebelum ni lemak kuning ikan plotan, tapi kali ni lemak kuning ikan baung ni K.An masak dicampur dengan ubi kayu.... ramai tak pernah buat kan...? Ni belajar daripada mak, dulu-duluuuuu lagi..
Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

1/2 ekor ikan baung saiz agak besar. Potong 3 keping (ikan ni dah dibersihkan dan dicuci dengan garam dan limau nipis/kasturi)
4 ulas bawang merah, 1/2 inci halia, 2 ulas bawang putih, 3 biji cili padi, 1/2 inci kunyit hidup- ditumbuk halus
2 cawan santan biasa***
1 cawan santan pekat***
***daripada sebiji kelapa
2 keping asam keping- boleh diganti dengan belimbing buluh, nenas, atau timun tua
200 gm ubi kayu, kupas kulit, potong 1 inci panjang dan belah 4- rebus hingga empuk dan toskan.
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan termasuk ikan ke dalam periuk kecuali santan pekat. Hidupkan api dan masak hingga mendidih.

2. Perlahankan api dan kacau gulai lemak hingga ikan empuk. masukkan santan pekat. Kacau sekali-sekala. Tambah garam dan gula dan biar gulai mendidih lagi. Jika sudah cukup rasa, bolehlah dimatikan api dan dihidang.

***ubi kayu akan menambahkan kepekatan kuah dan rasa lemak masakan ini...


3 comments:

Salina said...

teringat ade org makan tambah2 masa kat umah saya dulu kak. ikan baung tempoyak, ngn ikan baung goreng. hihi

Raihan Shaari said...

Salina... siapa le orang tu ye.. ?? heheh... tapi bukan K.An kan..? (kalau k.An pun takpe.. memang kegemaran..)

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, rasa2 pernah datang sini tak ek? hihi..

sedapnya masak lemak kuning tu, saya sukaaaaaaaaaa!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin