Tuesday, April 6, 2010

Apple Crumble II

Hari ini, K.An sambung semula edisi koleksi daripada buku ' Creative Recipes With Bread', almaklum semua resepi di sini memang kratif dan nampak menyelerakan. Selain sandwic, roti juga boleh dijadikan pelbagai 'dessert' yang membuka selera. Memandangkan sajian berasaskan epal, tak pernah ditolak anak-anak, 2 hari lepas, K.An sediakan 'Apple Crumble' ni untuk minum petang. Versi ni agak berbeza daripada versi apple crumble yang selalu K.An buat bukan sahaja daripada segi bahan , tetapi juga rasanya.... tetap enak, tapi K.An lebih suka versi menggunakan tepung dan nestum seperti yang selalu... (boleh tengok resepi kat sini ye...)

Bahan-bahan:

Untuk membuat 'crust'

3 cawan serbuk roti-( dibuat daripada 5-7 keping roti sandwich) caranya- bakar sebentar dalam toaster dan kisar halus
60 gm mentega tidak bergaram didadu

Inti:

6 biji epal merah rangup, dibuang kulit dan dipotong dadu kecil atau kepingan nipis
2 sudu besar jus lemon- boleh ganti dengan jus oren
1/3 cawan gula perang
1/4 st serbuk kulit kayu manis**
1/4 st serbuk buah pala**

*** ikut citarasa

Cara membuatnya:

1. Panaskan ketuhar pada suhu 200 darjah Celcius.
2. Gaulkan serbuk roti dan mentega menggunakan hujung jari hingga berderai. Taburkan deraian serbuk roti tadi ke atas dulang pembakar yang telah dilengser mentega. Tekankan menjadi 'crust' dasar pai. Tinggalkan sedikit untuk ditabur dibahagian atas pai nanti.
3. Bakar di bahagian tengan ketuhar hingga keemasan dan biarkan sejuk.

4. Masukkan epal kedalam mangkuk besarkan dan campurkan, jus lemon, gula perang, serbuk kulit kayu manis dan serbuk buah pala. Gaul sebati. Tuangkan campuran inti ke dalam 'crust' tadi. Ratakan dan taburkan baki serbuk roti di atasnya.

5. Tutup dengan kerajang aluminium. Bakar selama 40 minit sehingga inti epal berbuih. Alihkan kerajang aluminium dan sambung bakar selama 10-15 minit atau sehingga serbuk roti menjadi perang.

6. Biarkan sejuk sebelum dipotong dan dihidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin