Thursday, March 18, 2010

Nasi Goreng Nenas

K.An pernah tengok Maria Tunku Sabri buat nasi goreng Nenas ni dalam satu rancangan mempromosikan produk nenas di TV3, tapi tak pernah cuba buat. Masa K.An makan-makan dengan kawan-kawan sekolah di Kelab Tasik Putrajaya beberapa bulan lepas, kawan K.An makan nasi goreng nenas... hmmm sedap juga rupanya..

Kebetulan dalam siri JJCM kami di Bangi terserempak dengan seorang kawang Abang azam yang bagi petua mudah untuk pengidap gout macam abang Azam. setiap kali lepas makan, makan nenas untuk meneutralkan balik uric acid yang masuk dalam badan... wah senang petua tu... Lepas tu, macam-macam lauk dicampur dengan nenas K.An masak. Salah satunya, Nasi goreng ni...

Bahn-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

1 mangkuk nasi putih( 2-3 cawan)
3 ulas bawang putih dan 2 ulas bawang merah- tumbuk halus
segenggam ikan bilis, bersihkan dan kisar halus
sedikit isi ayam jika suka
3 biji cili padi akar- ketuk
1 sudu teh sambal belacan-
sekeping bulat nenas (ikut citarasa)- dadu kecil
1 biji telur
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
1 sudu teh sos tiram
sayuran ikut citarasa seperti kacang panjang, bunga kobis, jagung manis, cendawan tiram- hiris halus

Cara membuatnya:

1. Panaskan 3 sudu besar minyak dalam kuali. Goreng isi ayam seketika. Masukkan bawang, cili padi dan ikan bilis. Goreng hingga wangi.

2. Masukkan sayuran, sambal belacan, sos tiram, garam dan telur.Tambah sedikit air (1 sudu besar) Masukkan nasi dan kacau rata. Tambah garam jika belum cukup masin. Masukkan nenas dan gaul nasi hingga sebati.

3. Tutup api dan hidangkan panas-panas.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin