Friday, March 26, 2010

Bubur Jagung

Assalamualaikum semua... moga ceria di hari Jumaat yang indah ini... lagipun ramai kakitangan awam yang menarik nafas lega sebab semalam hari gaji..... selamat juga mengharungi hari-hari mencabar selama hampir 2 bulan. Di hari ceria ni, kita jamu tekak dengan bubur jagung yang sesuai dibuat juadah minum petang.

Mudah dan enak, malahan penyediaannya memakan masa tak sampai 1/2 jam... siap dihidang. Jom kita tengok resepinya:

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3-5 orang)

2 tongkol besar jagung manis- buang kulit dan hiris / sisir isinya
2 cawan santan cair**
1 cawan santan pekat
2 sudu besar gula merah/ gula melaka
2 sudu besar gula pasir- ikut citarasa**
1/2 sudu teh garam
1 helai daun pandan- dicarik dan disimpul
2 sudu besar sagu biji- rendam dengan 1/2 cawan air selama 10 minit- lebihkan kalau suka sagu banyak..hihiih..

**boleh tambah/ kurang ikut citarasa ye..

Cara membuatnya:

1. Masak santan cair dengan gula merah hingga gula hancur. Tapis dulu jika gula merah jenis berserat/ berhampas. Masukkan kembali ke dalam periuk. Masukkan gula pasir, jagung, daun pandan dan garam.

2. Masak hingga mendidih. Perlahankan api dan kacau sentiasa hingga jagung masak. Masukkan sagu biji yang direndam tadi. Masukkan santan pekat dan didihkan lagi. Rasa manis, masin dan lemaknya. Jika cukup, bolehlah dimatikan api. Boleh dihidang panas atau sejuk.

Bila bubur telah sejuk, selalunya kuahnya akan kering diserap sagu biji, jika ingin berkuah, tambahkan sedikit air dan panaskan semula. K.An suka sagu yang agak banyak dan dimakan setelah bubur disimpan di dalam peti ais... nyaman je lalu kat tekak ni...

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin