Monday, March 15, 2010

Kuih Kosui Pandan

Di musim cuti sekolah macam ni, bila anak-anak ada di rumah, kenalah lebih rajin daripada biasa. Memasak dari pagi hingga ke malam adalah perkara biasa. Tak kering dapur dibuatnya.

Kepada yang mengalami situasi yang sama pastinya sibuk mencari idea untuk menyediakan seharian. Bagi yang belum buat minum petang, mungkin boleh cuba kuih kosui pandan yang mudah ni. Dah selalu buat tapi sebelum ni K.An agak-agak je ikut pengalaman membuatnya. Untuk pembaca periuktanah, K.An sediakan resepinya.... Idea asal kuih ni K.An belajar daripada seorang rakan lama, Cikgu Suliza, ketika tinggal di kuarters kakitangan SBPI Rawang. Waktu tu, bulan puasa .. macam biasa tukar-tukar juadah... dapat kuih ni daripada dia.. terus mintak resepi. Dia pun bagi bahan-bahan je, sukatannya K.An reka sendiri.
Bahan-bahannya: (hidangan untuk 5 orang)

1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula pasir
1 cawan air pandan (kisar 5 helai daun pandan dengan 1 cawan air- tapis dan sukat 1 cawan)
2 cawan air biasa
1/2 sudu teh air kapur cair
sedikit pewarna hijau

1 cawan kelapa parut putih digaul dengan sedikit garam

Cara membuatnya:

1. Campurkan air pandan, gula, tepung dan air di dalam mangkuk. Gaul rata menggunakan 'whisk' hingga gula hancur. Tambahkan sedikit pewarna hijau ikut citarasa.
2. Masukkan air kapur dan gaul rata.
3. Panaskan pengukus dan sediakan loyang. (tak perlu di lengser) Tapiskan adunan ke dalam loyang dan kukus kuih selama 15- 20 minit. Untuk mengelakkan air masuk ke dalam loyang, tutup loyang dengan aluminium foil atau tuala dapur, ketika mengukus.

4. Apabila kuih masak, keluarkan daripada pengukus dan sejukkan sebelum dipotong. Boleh juga disimpan di dalam peti ais agar cepat sejuk.

5. Potong kuih dan gaul dengan kelapa parut yang telah digaul dengan garam. Sedia dihidang.

*** jika loyang tidak ditutup, cedok lebihan air yang bertakung di atas kuih, sebaik dikeluarkan daripada pengukus.

2 comments:

Mat Gebu said...

Alamakk, menggodanyaaa...ishh, ni yg macam nak buat nihh..hehehe

Raihan Shaari said...

Cik Mat: kuih ni senang bangat Mat. kalau Mat yang dah pakar ni, pejam mata pun boleh buat..heheh..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin