Thursday, March 25, 2010

Bahulu kukus dan Bahulu Bakar

Dah 3 hari K.An tak dapat nak edit gambar disebabkan lap-top kerja sedang diservis dek banyaknya penyakit yang mengganggu.... Kalau nak tunggu siap alamat basilah resepi-resepi yang nak K.An kongsikan di sini. Sudahnya, 'up-load' je lah gambar asli ni.. (tapi siapa-siapa nak 'copy' minta izin tuan rumah dulu ye...

Edisi kali ni, K.An siarkan resepi bahulu kukus yang K.An jumpa di SajiOnline. Tak pasti siapa penghantarnya(boleh semak kat situ ye)... Disebabkan rupanya yang sangat menggoda, terujalah K.An nak mencubanya, walaupun ada beberapa langkah yang kurang jelas.... K.An buat sahaja ikut pengalaman yang ada.

Di dalam gambar yang ditunjukkan, rupa bahulu kukus ni merekah macam apam beras K.An tu, tapi bila K.An buat, tak pulak merekah walaupun dikukus lama. (kata penulis resepi ni, kukus hingga bahulu merekah... puas tunggu, tak merekah pun.. so, setakat tu jelah yang jadinya. Kot kalau orang lain buat merekah, sila bagitau ye...

Jom kita semak resepi pula:

Bahan-bahan: (lebih kurang 25 biji bahulu)

5 biji kuning telur
4 biji putih telur
250 gm gula
300 gm tepung gandum
1/2 st soda bikarbonat- ayak bersama tepung gandum
175 ml air sprite/ 7Up/ aiskrim soda
1.2 st esen vanilla
sedikit pewarna merah dan hijau

Cara membuatnya:

1. Panaskan pengukus dan didihkan airnya. Sediakan acuan apam. (dalam resepi katanya guna mangkuk kertas, tapi tak disebut pulak kena masukkan dalam acuan atau tidak. Tak yakin, K.An guna acuan lagi senang)

2. Pukul telur, gula, esen vanilla hingga kembang. Setelah kembang masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang-seli dengan air soda/ sprite. Gaul rata.

3. Asingkan 5 sudu besar adunan dan warnakan. Sudukan adunan tidak berwarna dan yang berwarna ke dalam acuan seperti dalam gambar.

4. Kukus selama 15-20 minit atau sehingga kuih masak

Tekstur bahulu ni agak berat walaupun kembang juga setelah dikukus. Makan 2, 3 ketul dah kenyang. Anak K.An yang kecik sekali suka sangat kuih ni berbanding kakak-kakaknya yang lain yang lebih sukakan bahulu bakar. (takle membazir buat...)



Beberapa hari sebelum tu, K.An buat bahulu bakar berpandukan resepi daripada majalah Rasa. Yang inipun K.An tak ikut sangat sebab setelah dicampur bahan cair, ketika ditambah tepung sukatan yang diberi agak melampau banyaknya dan K.An kurangkan ikut pengalaman juga.

Rupanya memang cantik, tapi kurang gebu. Tapi kalau bahulu bakar ni, cepat habisnya sebab anak-anak suka makan cicah air teh O macam orang dulu-dulu...

Ketika dibakar... kembang juga...

Nanti bila K.An buat sekali lagi dan jadi gebu elok, baru K.An kongsi resepi ye...

1 comment:

Quantum''s World said...

uhmmmm sedapnya... sy nk try la nk kukus... bley copy resepi?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin