Sunday, March 28, 2010

Cekodok Labu Manis

Selain pisang, labu kuning pun boleh dikira sebagai buah pelbagai guna. Malahan bukan sahaja boleh dijadikan sayur, boleh juga dibuat pengat, aneka manisan dan kuih muih seperti kuih talam, lepat dan inti tat dan pai.... pendek kata semua sedap.

Dulu-dulu, mak K.An banyak tanam labu kuning pelbagai jenis di batas sawah dan keliling rumah. Maka, banyak le bekalan labu hampir sepanjang masa..

Kali ni, menyambung siri kuih-muih dan hidangan warisan mak K.An, K.An kongsikan resepi cekodok labu manis yang sangat enak ini. Mudah dan kalau ada baki labu yang dibuat masak lemak kat peti ais tu, boleh le dijelmakan menjadi cekodok..

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3-5 orang)

300 gm labu kuning - masa timbang ni,belum dibuang kulit, tapi bijinya K.An dah buang..sebabnya kalau nak labu tahan lama, sebelum simpan dalam peti ais, buang dulu bijinya.

2-3 sudu besar gula pasir
1/2 sudu teh garam
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan air
1 biji telur gred C- kalau telur besar, tambah sikit lagi tepung/ kurangkan sikit air

Cara membuatnyaL

1. Kupas kulit labu dan potong dadu. Rebus hingga empuk dan toskan. (boleh juga dikukus)
2. Masukkan labu bersama gula pasir ke dalam mangkuk. Lecek halus labu dan gaul hingga gula hancur. Senang dibuat ketika labu masih panas.
3. masukkan tepung, air dan garam. Gaul dengan tangan atau senduk hingga adunan sebati.
4. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali. Jemputkan adunan ke dalam kuali. Kacau sekali-sekala agar cekodok masak rata dan bulat cantik. Goreng hingga keperangan.

Angkat dan toskan. Hidang ketika masih panas atau sejuk sebab, cekodok kekal lembut di dalam walaupun ketika sejuk.... anak-anak K.An memang suka....

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin