Sunday, November 15, 2009

Puding Kukus Laici

Jalan-jalan ke dapur Ijan di Finland, tergoda dengan Puding Kukus Laici yang dia buat. Nampak sedaaaap... Bahan-bahan pun kebetulan ada di 'gobok' K.An... tiada alasan untuk tidak mencuba..
Terima kasih kepada empunya resepi, Kimin03@MyR, Hazila yang dah beberapa kali buat puding ni ... memang sedap, tapi macam Ijan, puding yang bawah tu tak selembut yang hazila buat... mungkin lain jenama roti kot...

Resepinya:

Bahan-bahan:

1 tin susu cair
4 keping roti putih
4 biji telur
1 sudu makan gula pasir
isi laici dalam tin secukupnya

1 peket jeli nona- perisa rasberry atau strawberry
400 ml air

Cara membuatnya:

1. Rendam roti di dalam susu cair selama 3 minit. Masukkan ke dalam pengisar. Campurkan telur dan gula. Kisar hingga halus.

2. Panaskan pengukus. Lenser loyang berukuran 8 inci dengan sedikit margerin. Tuangkan adunan puding dan kukus selama 20 minit.

3. Angkat dan sejukkan sebentar. Susun isi laici di atas puding. Sementara itu, didihkan 400 ml air dan campurkan jeli nona. Kacau hingga larut dan padamkan api. Tuangkan segera ke atas puding. Sejukkan sebelum dipotong dan dihidang.

2 comments:

blogresipi said...

Alolo.. terliur tgk lelehan puding akak nie... akak punye pun keras gak e..kena cube lagi la kite ni kot.heheh

Raihan Shaari said...

ye la Ijan... rasanya kena roti putih je, tanpa keraknye... kalau lembut yang bawah tu, sure lagi sedap kan...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin