Tuesday, November 3, 2009

Popia Basah Idamanku...

K.An sukaaa sangat popia basah ni.. selalu beli kat pasar malam je.. tapi sejak anak-anak dan abg.Azam pun 'join' sekali jadi penggemarnya... dah tak puas makan bila kena beli kat luar.. Tibalah masa untuk belajar buat sendiri kat rumah.

Dah lama bertanya dan mencari resepinya, akhirnya minggu lepas, jumpa di My Resepi.. sebelum ni tak terfikir nak cari kat situ... Sedia bahan, sedia peralatannya... K.An pun bukak gerai popia di rumah... alhamdulillah, cubaan pertama, terus menjadi elok.. Ketika N3 ini ditulis, dah masuk kali ketiga, K.An buat popia basah ni.. boleh le bagi tips sikit-sebanyak...

Terima kasih banyak-banyak Kak Umie yang sudi kongsi resepi..

Bahan-bahannya: menghasilkan 12-15 keping kulit popia- ikut saiz masing-masing

2 cawan tepung gandum
1 biji putih telur
3/4 cawan air
2 sudu makan cuka
secubit garam

Cara membuat kulit:

1. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk. Gaul sebati. Boleh guna tangan atau sudu. Jika adunan nampak agak pekat, tambah 1-2 sudu besar air (ikut jenis tepung). (K.An tambah 2 sudu besar).. Tutup dan perap sekurang-kurangnya 30 minit.

2. Selepas 30 minit.. panaskan kuali leper atas dapur. K.An gunakan kuali antik roti jala atau roti canai atau murtabak tu... memang mudah. Kata kak Ummie boleh guna kuali non-stick, tapi k.An rasa mungkin agak kekok dengan tepi kuali sebab takut melecur pulak nanti. Apabila kuali panas, perlahankan api...

3. Ambil sejemput adunan dan lengserkan atas kuali seperti video tu...



4. Biarkan kulit popia masak dan kemudian angkat perlahan-lahan dengan menarik kulit popia dari tepi.

5. Ulang proses hingga adunan habis. boleh letak kulit tu bertindan antara satu dengan lain sebab ianya tak melekat.
(nanti k.an sambung dengan intinya ye.. ada iklan susu kejap)Bahan-bahan sos: (boleh disediakan lebih awal)

15 tangkai cili kering-buang biji, rebus, toskan dan kisar bersama 1 cawan air hingga halus
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih- ikut citarasa
2 sudu besar gula perang
1 sudu besar gula pasir- kalau belum cukup manis
1 sudu teh kicap manis
minyak untuk menumis

*** resepi kak Ummie, guna 1 sudu besar gula perang dan 2 sudu besar kicap manis... k.an dah sesuaikan ikut tekak k.an yang kurang gemar rasa kicap yang banyak.

*** sos ni lebih sedap jika manis seperti sambal pada pau sambal/ burger Malaysia

Cara membuatnya:

1. Kisar bawang besar dan bawang putih hingga halus. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan cili dan masak hingga pecah minyak. Masukkan gula perang, gula pasir dan kicap manis. Masak hingga pekat menggunakan api perlahan. Tambah garam secukupnya dan padamkan api. Ketepikan.

Inti popia: ada banyak versi inti popia dan resepi ni adalah versi Mak K.An turun temurun- ini yang paling K.An suka.

Bahan-bahan:

250 gm sengkuang- kupas kulit, hiris nipis dan hiris memanjang seperti buat pasembor
2 genggam taugeh, bersihkan- kalau rajin, buang akarnya
100 gm kobis bulat- racik halus
1/2 batang karot- hiris halus memanjang
segenggam udang putih, buang kepala dan ekor- potong kecil-kecil
1/2 labu bawang besar-dicincang halus- k.an guna bawang besar holland
2 ulas bawang putih- dicincang halus
1 sudu teh udang kering yang ditumbuk halus
garam dan minyak untuk menumis

Cara membuatnya:

1. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis udang, bawang besar dan bawang putih hingga wangi. Gunakan api sederhana. Masukkan kobis dan karot. Kacau hingga sayur layu.

2. Masukkan taugeh, sengkuang, udang kering dan sedikit garam. Kacau sebati dan rasa garamnya. Jika cukup semuanya.. padamkan api dan sedia digunakan.

(masak inti ni sekejap sahaja bagi mengekalkan kerangupan sayur ... sedap bila kunyah krap...krup..krap..krup)

Bahan tambahan penyedap rasa popia:

Segenggam kacang tanah disangrai , buang kulit dan kisar halus.
Udang geragau kering, disangrai dan ditumbuk halus
Bawang goreng secukupnya

Dah siap semuanya, bolehlah diisikan inti ke dalam kulit popia seperti gambar...

Okey semua, mai-mai jemput makan Popia Idaman K.An...
Tips galakan:

***Popia yang dibuat sendiri, jauh lebih sedap daripada yang dibeli kerana intinya yang segar dan bahan tambahan seperti sos, udang kering, bawang goreng dan kacang tanah boleh diletak sebanyak mungkin ikut citarasa sendiri.

***Tangan kita tidak akan melecur ketika melengser tepung di atas kuali kerana api perlahan dan tangan kita disaluti tepung. Adunan yang agak cair, mempercepatkan proses ini tanpa mencederakan tangan.

*** kulit yang terhasil daripada adunan resepi di atas lebih lembut berbanding jika adunan terlalu pekat- kulit popia menjadi liat dan sukar digigit.

*** kulit popia boleh dibuat banyak sekaligus dan disimpan di tempat beku dan kukus semula ketika hendak digunakan. (boleh juga dinyahbeku menggunakan microvawe oven)

***seperti biasa tempahan popia basah dibuka sekarang, kepada yang ingin menempah ye...

3 comments:

WangsaBlogger.Com said...

Tu dia.. peniaga popiah siap bagi resepi popiah..

Fiza Nordin said...

k an, seriau tgk ujung jari!! kite pun peminat popia basah gak tp alahai nak buat kulit dia... penakut!huhuu

Jenny1903 said...

Salam kak ...saye bermonat nk belajar bust kulit popia..kalo nk dtg jumpe untuk berguru bole?zeniakmar1903@gmail.com. .

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin