Wednesday, September 16, 2009

Mee Hailam

Istimewa atas permintaan Nurul, K.An kongsikan resepi Mee Hailam Periuktanah- hasil gabungan pengalaman merasa aneka mee hailam di gerai, restoran, rumah terbuka dan sebagainya... Ada pengalaman enak dan banyak yang kurang enaknya...

Antara mee hailam yang masih K.An ingat kesedapannya, ialah di Cafe Kolam Renang UiTM Shah Alam (zaman K.An kerja 8 tahun lepas), mee hailam di Zai Tomyam dan mee hailam yang kakak K.An, K.t buat masa 'open-house' harijadi anaknya Firzanah beberapa tahun lepas...

Yang lain... belum ada dalam ingatan kerana kebanyakannya hanya mee kuah berperisa sos tiram dan kicap.. tiada yang istimewa.
Versi periuktanah adalah gabungan perkongsian rasa dan maklumat antara kawan-kawan dan pelbagai cubaan... insyaAllah, ini yang paling sedap di tekak kami sekeluarga..
Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

1 bungkus mee kuning (450 gm)- celur sebentar dalam air mendidih, lalukan air sejuk dan toskan

Bahan kuah:

100 gm daging tetel (banyak pun tak apa)- hiris nipis dan rebus empuk dengan 4 cawan air dan sup bunjut / bunjut sup tulang
5 ekor udang harimau
3 sudu besar cili kisar
3 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap manis
2 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih- ditumbuk halus
1 sm halia- diketuk
serba sekuntum bunga cengkih, lawang, kulit kayu manis dan pelaga
1 sudu besar sos tomato

minyak untuk menumis
sayuran seperti jagung manis, karot, bunga kobis dan sawi serba sedikit
1 biji telur
1 sudu besar rata tepung jagung- dibancuh dengan sedikit air
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan rempah ratus hingga wangi. Masukkan cili kisar dan tumis lagi hingga pecah minyak.

3. Masukkan sos tiram, dan air rebusan daging dan daging. Biar mendidih. Masukkan sos cili, kicap, sos tomato dan sayuran. Biar mereneh hingga sayuran lembut.

4. Masukkan udang, garam dan gula. (sedikit sahaja kerana sos dan kicap dah ada rasa). Masukkan tepung jagung dan kacau rata. Pecahkan telur dan biar seketika sebelum api dipadamkan.

5. Masukkan mee ke dalam mangkuk dan tuangkan kuah ke atasnya. Taburkan bawang goreng, daun sup dan perahkan limau kasturi sebelum dimakan....

*** boleh tambah sotong dan lebih telur ikut citarasa.
*** hasilnya mungkin tidak 100 % seperti yang K.An buat, tapi insyaAllah boleh ikut resepi ni sebagai panduan sebab air tangan ni memainkan peranan juga... (bak kata Cik Mat Gebu..)


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin