Monday, September 14, 2009

Daging Dendeng


2, 3 hari lepas berjaya juga menonton siaran pilihan K.An setelah puas berebut dan pujuk-memujuk baby berdua tu daripada pilih 'channel' kartun je... nak dikatakan kalau selalunya dalam bulan puasa ni, setiap hari dapat kumpul resepi baru sebab ada 2,3 rancangan yang menyiarkan pelbagai resepi sempena bulan Ramadhan

Tapi tahun ni sesekali je dapat peluang sebab berebut dengan 'Aisyah dan Maryam.. dalam kesempatan menonton Wanita Hari ini 9 September lepas, resepi yang dikongsi chef jemputan dari Giatmara menarik perhatian K.An. Dia kongsi resepi daging Dendeng bonda beliau sendiri. Nampak menarik, dan K.An cuba semalam. Memang lain sedikit daripada dendeng yang pernah K.An buat sebelum ni. Lebih sedap, pekat dan rasa yang berbeza daripada daging masak hitam atau daging masak kicap.

Bahan-bahannya: (Resepi Chef Sheikh Ezuddin bin Sheikh Mohd. Mustaffa dari GiatMara Shah Alam)

500 gm daging Batang Pinang - potong besar, rebus empuk dan hiris nipis.
Kicap pekat secukupnya (K.An guna kicap manis)
15 biji cili kering- buang biji, rebus dan kisar
*** k.An tambah 1 sudu teh lada hitam ditumbuk halus dan 1 sudu teh re
mpah kari daging

**8 ulas bawang merah
**3 ulas bawang putih
**2 sm halia

**kisar halus

1/2 cawan air rebusan daging (k.An ambil 1 cawan)
200 gm gula melaka dicincang
2 sudu besar gula pasir
garam
2 sudu besar kerisik
1 sudu teh air asam jawa (k.An tak letak)
minyak untuk menggoreng dan menumis

Cara membuatnya:

1. Perap daging yang dihiris tadi dengan kicap selama 10 minit. Goreng seketika dalam minyak
banyak hingga luarnya kehitaman.Toskan. Tumbuk sedikit daging agar isinya pecah-pecah

Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga wangi. (K.An tambah sedikit lengkuas diketuk,kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih ketika menumis)

2. Masukkan cili kisar, serbuk lada hitam, rempah kari dan tumis hingga pecah minyak. Tambah sedikit air rebusan daging dan biar rempah betul-betul masak.

3. Masukkan kerisik, daging dan air asam jawa. Masukkan gula melaka, gula pasir dan garam. Masukkan air rebusan daging lagi dan masak hingga kuah pekat. Tutup api dan sedia dihidang.

***selain dibuat lauk, daging dendeng sedap dimakan bersama ketupat pulut, lemang atau nasi impit. Sesuai dijadikan sajian di Hari Raya.

Selamat mencuba!!!
Dipadankan dengan dendeng, K.An buat sup siam tulang Rusuk ni dengan sambal kicap pedas.... fuhhh... sedaap... (resepi dah ada kat sini ye..)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin