Monday, September 14, 2009

Buah Melaka dan Dadih Coklat

Assalamualaikum semua... dah selesai tarawikh ke...? kalau dah sudah alhamdulillah... dah berbaki beberapa hari je lagi sebelum raya... K.An pun dah siap 4 jenis kuih raya.. tapi setiap satu jenis, 2,3 balang sebab nak bawak balik kampung rumah mak dan mertua sekali..

Sebelum habis puasa, tak sah kalau tak buat buah melaka... senang tapi semua suka...

Resepinya kali ni, K.An tak sukat tapi mudah je caranya.. kat blog masak2 lain pun ada..
Bahan-bahan:

1 cawan tepung pulut
1/2 cawan air suam dicampur sedikit pewarna hijau dan perisa pandan
secubit garam

Gula melaka didadu kecil untuk inti

Kelapa putih digaul garam secukupnya

Cara membuatnya:

1. Masukkan tepung ke dalam mangkuk. Campurkan sedikit demi sedikit air sambil diuli hingga menjadi doh. Cubit doh sebesar guli dan tekan leper menggunakan jari. isikan gula melaka dan tutp rapat dan golekkan bulat. Letak di dalam dulang yang ditabur sedikit tepung pulut. Buat sehingga habis.

2. Setelah siap semuanya, rebus air dalam periuk hingga mendidih. Masukkan buah melaka ke dalam air dan tunggu hingga ia timbul. Cedok menggunakan penapis dan toskan seketika. Masukkan ke dalam kelapa parut dan golekkan. Pindahkan ke dalam piring dan sedia dinaikmati.

Gambar kat bawah ni pulak, dadih coklat yang k.An buat untuk pot-luck berbuka kat asrama Iqbal... buat guna campuran dadih yang siap dijual tu... ikut resepi kat peket... siap.



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin