Sunday, April 19, 2009

Siri Berjimat.. Roti Canai Telur

Pernah tak, 'terlebih' beli roti canai untuk sarapan, lepas tu tak habis dan terbiar keras sampai petang... lepas tu terpaksa 'dibakulsampahkan' sebab tak ada siapa nak makan.....?

Harapnya selepas ni, tak berlaku lagi kes macam tu, sebab ada cara penyelesaiannya.. Cara yang K.An akan kongsi ni bukan sahaja sesuai untuk terlebih roti canai tetapi sesuai juga bagi yang suka beli 'frozen' roti canai tapi malas nak buat kuahnya.

Resepi ni, adalah resepi ibu tercinta juga dan telah kami nikmati berpuluh tahun lamanya. Masa tu bukan untuk roti canai yang sejuk tapi memang mak K.An buat roti canai telur ni sebagai hidangan sarapan sekeluarga... hebat kan mak K.An... dia tebar paling kurang 10 keping roti canai untuk kami semua...


Bahan-bahan: (hidangan untuk 3-5 orang)

3 keping roti canai
3-5 biji telur -(ikut saiz roti canai)
2-3 labu bawang besar (ikut saiz bawang) -lagi banyak bawang lagi sedap
1 biji cili merah dihiris nipis
garam secukup rasa
minyak secukupnya

Cara membuatnya:

1. Belah dua bawang besar dan kemudian hiris melintang nipis-nipis. Masukkan ke dalam mangkuk. Pecahkan kesemua telur dan masukkan sedikit garam. masukkan juga cili merah yang dihiris tadi. Kacau dengan garpu hingga berbuih dan sebati.

2. Panaskan kuali. Letakkan 1 sudu teh minyak masak. Gunakan api perlahan. Letakkan sekeping roti canai dan biar panas 1 minit.

3. Terbalikkan roti. Sapukan bancuhan telur hingga sekata. Terbalikkan roti supaya bancuhan telur masak. Sementara tu, sapukan bancuhan telur di bahagian kedua. Terbalikkan lagi dan biar masak. (lagi banyak telur dan bawang lagi sedap). Renjiskan minyak lagi jika perlu.

4. Setelah kedua-dua bahagian roti masak, bolehlah diangkat dan digunting empat persegi kecil sebelum dihidangkan.

2 comments:

afiq said...

wuii sedap n ringkas tuh!

Raihan Shaari said...

Memang sedap @fiq..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin