Tuesday, April 14, 2009

Sandwich Sardin Spesel

Selain pinggan- mangkuk, kipas angin dan periuk belanga, antara hadiah perkahwinan yang popular ialah 'sandwich maker' dengan harapan pemberinya, si pengantin akan rajin menyediakan sarapan untuk suaminya nanti... Bagi yang rajin, berbaloilah hadiah tu. Tapi ada juga yang jadi hiasan kabinet dapur ataupun gajah putih je. Bagi K.An, kalau ada pembakar sandwich ni memang senang nak sedia sarapan enak.. cepat pulak tu.

Sandwich sardin ni sejarahnya kembali ke zaman sekolah rendah K.An. Dah lebih25 tahun lamanya. Masa tu K.An dalam Darjah 5... Guru Besar K.An masa tu arwah Cikgu Khalid (baru meninggal akhir tahun 2008) memang rapat dengan anak muridnya. Almaklum dia cuma ada 2 orang anak, jadi anak muridlah sebagai pengganti. Bila ada kelapangan, kami anak-anak murid yang rajin ni akan bertandang ke rumahnya. Seingat K.An kami naik bas ke Kampung Kedah ramai-ramai. Memang dia jamu betul bila kami datang.

Bermula daripada makan pagi, makan tengahari sampailah ke minum petang, macam-macam juadah disediakan isterinya. Memang kenyang sentiasa dibuatnya. Dalam satu kunjungan kami tu, isterinya jamu kami dengan sandwich sardin spesel ni untuk minum petang. Maklumlah kami ni orang kampung, tak pernah tengok benda, macam 'sandwich maker' tu... apa lagi mengadap le makcik ni menggunakan perlatan canggih ni... Jadinya, taule K.An macam mana nak membuatnya. Memang sedap dan 'spesel'.

Jadinya... kepada sesiapa yang memiliki 'gajah putih' yang rupanya seakan-akan boleh buat sandwich, bolehlah digunakan pagi ni atau petang ni...

Bahan-bahan: (hidangan untuk 4 orang)

8 keping roti sandwich

1 tin kecil sardin- asingkan ikan dan sosnya

1 labu bawang besar-dadu kecil

1 sudu besar cili kisar

1 biji cili merah- cincang kecil

1 biji telur

garam secukupnya

margerin secukupnya

Cara membuat inti sardin:

1. Panaskan 1-2 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis bawang besar dan cili merah hingga wangi.

2. Masukkan cili kisar. Tumis seketika. Masukkan 1 sudu besar soso tomato dalam sardin. Kacau sebati. Masukkan ikan, sedikit garam dan sedikit gula. Gaul rata dan tutup api.

3. Masukkan sambal sardin ke dalam mangkuk dan hancurkan menggunakan garpu.

Cara membuat sandwich.

1. Sapukan margerin pada satu bahagian roti. Letakkan roti ke dalam pembakar.(bahagian disapu margerin di bahagian bawah. Sapukan lagi margerin di permukaan atas.

2. Letakkan inti sardin seperti di dalam gambar. Kalau suka boleh juga ditambah timun atau salad.

3. Sapukan lagi margerin pada kepingan roti yang lain dan telangkupkan di atas inti sardin. Sapukan sedikit lagi margerin di bahagian atasnya. Pecahkan telur ke dalam mangkuk. Kacau dengan garpu dan sapukan ke atas roti tadi. seperti dalam gambar) Lagi banyak lagi sedap.

4. Tutup pembakar dan bakar hingga masak. (2-3 minit). Bila dah keperangan, tutup suis. Keluarkan roti dan gunting dua seperti dalam gambar. Hidang ketika panas.





No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin