Tuesday, April 7, 2009

Masak Lemak Cili Api Telur Itik dengan belimbing buluh

Tak rugi berkongsi ilmu kerana selain dapat pahala amal jariah, dapat juga menambah kenalan dan merapatkan tali silaturrahim sesama umat. Melalui pengalaman inilah juga ilmu pengetahuan k.An dalam bidang masak-memasak ni diperkayakan... Tak ada pendidikan formal dalam masakan, cuma kepandaian yang diwarisi daripada ibu tercinta, pengalaman bergaul dengan rakan-rakan serata Malaysia dan kemahuan untuk belajar tidak kira di mana.

Terima kasih kepada semua yang tak lokek ilmu bila ditanya resepi masakan yang dimasak... Bila sedap, K.An tak segan bertanya cara membuatnya.. macam tu cepatlah pandai walaupun terpaksa tebalkan muka.
Masa di Bandar Tasik Puteri dulu, gerai kami berniaga berjiran dengan gerai Pak Yan yang juga menjual nasi campur. Pak Yan dan keluarganya memang berpengalaman luas berniaga gerai dan pasar malam. Lauk-pauknya juga memang mengancam sedapnya, tapi budaya berniaga ni memang bagus... Allah dah bagi rezeki masing-masing dan tak pernah timbul rasa irihati ataupun hasad dengki. Malahan kami saling bantu-membantu melayan pelanggan ketika bergilir untuk solat Maghrib atau Isya'.
Alhamdulillah di kesempatan bersama, K.An sempat belajar resepi masak lemak cili padi telur itik ni yang menjadi 'signature dish' kepada gerai Pak Yan...


Bahan-bahan: (hidangan untuk 3-5 orang)

3 biji telur itik

10 biji cili padi akar (hijau)

1 cawan santan pekat dan 2 cawan santan cair daripada 1 biji kelapa

5-10 biji belimbing buluh- ikut citarasa

1 sm kunyit hidup

serbuk kunyit jika perlu

Cara membuatnya:
1. Tumbuk/ kisar cili padi dan kunyit hidup hingga halus. Masukkan ke dalam periuk bersama santan cair.

2. Buka api sederhana. Apabila santan mula mendidih, perlahankan api dan pecahkan telur itik satu persatu sambil dikacau santannya. Telur kedua dipecahkan setelah telur pertama masak bahagian tengahnya. Begitulah seterusnya untuk telur ketiga.

3. Masukkan santan pekat dan belimbing buluh. Biarkan api perlahan tetapi mendidih. Masukkan garam dan sedikit gula. Tambah serbuk kunyit jika perlu. Apabila cukup rasa, tutup api dan sedia dihidang.

***masakan ini tidak memerlukan bawang kerana rasa dan aroma cili padi sudah cukup menyedapkan masakan.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin