Saturday, September 12, 2009

Cendawan Goreng Tepung- original

Sebelum ni dah ada resepi cendawan goreng tepung ni, tapi yang berempah sikit... boleh tengok kat sini . Kali ni K.An buat 'original recipe' sebab sejak baby Maryam dah pandai makan macam-macam ni, dah tak boleh buat yang pedas-pedas. Bukannya apa, kesiaaan tengok dia berpeluh-peluh makan...

Bahan-bahannya:

200 gm cendawan tiram basuh dan bersihkan- carik dua jika saiznya besar agar senang menggoreng
3 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung goreng pisang Adabi
1 sudu besar tepung beras
sedikit garam
1 sudu teh bijan
sedikit air

1.Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk. Tambah air sedikit demi sedikit dan gaul rata. adunan agak pekat agar tepung melekat elok pada cendawan.

2. Panaskan minyak untuk menggoreng. Celupkan cendawan ke dalam tepung dan goreng hingga perang. Buat hingga habis. Toskan cendawan goreng di atas tisu dapur sebelum dihidang bersama sos pencicah.

Sos pencicah:

4 sudu besar sos cili
1 sudu besar gula
1 sudu besar air masak

*** kacau sebati dan sedia dinikmati



1 comment:

My Life My Journey.. said...

Salam An,
Terima kasih byk2 atas kongsian segala macam resepi di blog berharga ni, KFa amat menghargai..

Kesempatan ni juga KFa ambik untuk ucapkan Selamat Hari Raya AidilFitri untuk An & keluarga. Mohon maaf zahir batin atas salah silap, mana tau ada yang terkasar bahasa atau terlanjur kata sepanjang silaturrahim kita, dah nak dekat 20 tahun lah ye kita saling kenal mengenal sejak matrik UIA dulu 1990..

Ni raya pertama KFa, suami & anak2 di perantauan. Waktu di Swak dulu ada juga beraya jauh dari mak ayah & keluarga, tapi beraya di perantauan kali ni amat terasa bezanya, sayu hati terutama bila ingat mak & ayah. Alhamdulillah ada suami & anak2 di sisi, kalau tak mau mati kering KFa hihihi..

Cadangnya nak cuba rendang tok, serai & lengkuas dah awal2 lagi beli walau mahal, daun kunyit & daun limau purut tgh fikir2 kat mana nak cari ermmm..??!!

Salam untuk suami, anak2 & famili An yer..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin