Thursday, September 10, 2009

Masak Pedas Hati

Kalau dah terbiasa sibuk... tak kira musim, sibuk jugalah memanjang. Ingatkan bila puasa, banyak masa nak mengadap blog, tapi tak juga sebab setiap hari mula 3.30 ptg hingga ke 10.00 malam, masa penuh dengan memasak, berbuka, solat Maghrib, Isya' dan solat Tarawikh.

Lepas tu, tak lapang juga sebab masa nilah, si comel-comel aisyah dan Maryam dah banyak kerenahnya, kakak-kakak pulak dok sibuk buat 'home-work'... jadi cikgu tuisyen lagi (tak rasmi)... pukul 12.00 sepatutnya tidur, tapi si comel berdua tu, selagi abi belum balik dari surau, selagi tule mata bulat bersinar... pukul 12.30 tgh malam dah tak larat bukak mata dah....

Maka... banyak le terlepas pelbagai masakan dari dapur K.An ni... Yang dah ada resepi sebelum ni, kita 'skip' je lah... Yang baru je, K.An sempatkan cerita di sini...

Kali ni, K.An kongsi resepi masak pedas hati turun-temurun mak K.An juga... Bulan puasa terutamanya makan waktu sahur, memang ummmph!! Selalunya K.An padankan dengan sup daging tetel atau sup ayam..


Bahan-bahannya:

200 gm hati lembu
5 ulas bawang merah dikisar halus
3 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, sedikit halia dihiris halus
Kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang serba sedikit
1 labu bawang besar dipotong gelang
1/2 cawan cili kisar
1 sudu besar air asam jawa cair
garam dan gula secukupnya

Cara membuatnya:

1. Hiris hati nipis-nipis. Basuh bersih berulangkali dan toskan. Gaulkan dengan garam dan kunyit dan goreng separa garing. Ketepikan.

2. Ambil 3 sudu besar minyak gorengan tadi dan panaskan dalam periuk. Tumis bawang merah, putih dan halia serta rempah ratus hingga wangi. masukkan bawang kisar dan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak.

3. Masukkan bawang besar dan air asam jawa. Masukkan hati yang digoreng tadi. Gaul rata. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Apabila mendidih dan sebati bolehlah ditutp api dan dihidang.

****tips: pilih hati yang segar untuk mempastikan hasil masakan yang terjamin sedap...

Dalam sibuk-sibuk pun, alhamdulillah dah masuk hari ke -20 kita berpuasa dan malam ke 21-bertarawikh ... yang penting Ibadat diutamakan. Rebutlah segala peluang di bulan puasa ni sementara diberi peluang oleh Allah SWT...

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin