Friday, September 11, 2009

Cucur Kucai dan kuah Rojak

Assalamualaikum...

Nampaknya suasana raya dah makin terasa... tapi jangan terlupa, Ramadhan Mubarak akan kita tinggalkan dan belum pasti akan kita temui lagi.. Maka teruskan beribadat sebanyak mungkin bagi merebut rahmat Allah yang melimpah ruah dibulan yang mulia ini. Buat kuih raya, buat juga tapi jangan sampai tertinggal tarawikh dan amalan sunat yang lain ye...

Dah masuk penghujung puasa, pelbagai menu dah disediakan untuk keluarga... kuih muih seperti tepung talam, seri muka, apam beras antara yang diulang masak sepanjang tempoh berpuasa kali ni. Satu lagi yang juga tak jemu di tekak kami sekeluarga ialah cucur udang, cucur kucai, cucur jagung dll cucur yang dicicah dengan kuah rojak. Mak K.An kat kampung pun buat cucur kucai semalam... sama je selera..

Nak tau resepinya...? boleh lah k.an share walaupun hampir semua orang tahu macamana nak membuatnya, tapi bagi yang baru nak berjinak-jinak ke dapur dan segan/ malu nak bertanya... haaa... kat sini ada resepinya.

Bahan-bahan Cucur Kucai:

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung naik sendiri (tepung kek)
2 biji telur
2 sudu besar udang kering- rendam sebentar dan tumbuk halus
4 tangkai daun kucai dipotong 1 sm panjangnya
2 cawan air
1 sudu teh garam
1 labu bawang besar dihiris nipis
sedikit serbuk kunyit
cili merah dihiris halus- jika suka
*** boleh tambah udang putih dipotong kecil atau ikan bilis ditumbuk jika suka

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk. Gaul sebati dan rehatkan 15 minit.
2. Panaskan minyak untuk menggoreng. Cedokkan adunan dengan sudu atau jemput dengan hujung jari ke dalam kuali. Goreng hingga keemasan. Angkat dan toskan minyaknya. Gunting-gunting cucur dan hidangkan bersama kuah kacang (rojak)

Bahan kuah rojak:

1 cawan kacang tanah yang telah dikisar (telah disangrai dan dibuang kulit- dikisar)
2 cawan air
1/2 cawan cili kisar
1/2 sudu teh garam
2 sudu besar gula.

Caranya:

Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Masak dengan api sederhana hingga mendidih. Tambah air jika perlu. Perlahankan api dan kacau kuah sentiasa hingga ianya pekat. Rasa sedikit dan tambah garam dan gula jika perlu mengikut citarasa masing-masing.

Dah siap.



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin