Saturday, October 24, 2009

Nasi Antara Benua

Sebenarnya, ni kes malas nak fikir nak masak lauk apa lagi hari ni????.... ada tinggal sejam je sebelum anak-anak balik dari sekolah.. Ayam dah dinyahbekukan... ada sayur serba sedikit kat dalam peti ais tapi macam tak cukup je... Malas nak cerita panjang, gabungkan je bahan yang ada, masak ikut suka hati... Jadi le Nasi Antara Benua... gabungan nasi maqlubah, nasi hujan panas (yang warna-warni tu) nasi beriyani, dan nasi bukhari... tak ada beras basmathi, beras biasa pun jadi....

Salad tu pulak, baru belajar dari Kak Jun masa open house rumah Fazli UNIC minggu lepas... cuma K.An tambah cuka sikit.... senang je..

Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

1/2 batang lobak merah- potong baji
50 gram bunga kobis- potong kecil
*** goreng sebentar dalam 3 sudu besar minyak masak. Angkat dan ketepikan

2 cawan beras- cuci dan toskan
1 sudu besar minyak sapi
1 sudu besar rempah beriyani faiza
1/2 cawan susu cair
1 cawan air biasa

Bahan tumisan:
1/2 labu bawang besar- didadu
3 ulas bawang merah-dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
sedikit halia diketuk
bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis serba sedikit
3 biji buah pelaga

1/2 biji tomato buang biji dan didadu kecil
pewarna merah dan hijau

1/2 ekor ayam dipotong 5
2 sudu teh garam

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak sapi dan 2 sudu besar minyak gorengan karot di dalam periuk nasi. Letak atas dapur gas. Masukkan semua bahan tumisan dan tumis hingga wangi. Campurkan rempah beriyani dengan sedikit air dan tumis hingga pecah minyak.

2. Masukkan beras dan goreng seketika (1 minit). Angkat periuk dan letak diatas periuk nasi elektrik. Masukkan susu cair, air, ayam, garam, karot dan bunga kobis. Masak nasi seperti biasa.

3. apabila nasi hampir masak celupkan lidi ke dalam pewarna merah dan cucuk di beberapa tempat di dalam nasi. Begitu juga dengan warna hijau. Jangan kacau. Apabila nasi betul-betul
masak, taburkan buah tomato yang didadu tadi, biji gajus(kalau suka) dan kismis. Gaul nasi dengan senduk agar nasi jadi berwarna-warni.

Hidangkan bersama taburan bawang goreng dan daun sup juga bawang.

Salad:

serba sedikit timun, tomato dan daun salad
**campurkan dengan 1 sudu besar mayonaise, 1 sudu teh cuka, sedikit garam dan gula. gaul sebati dan hidangkan bersama nasi... opps.. K.An buat juga sos macam sos nasi ayam sebab kalau tak ada pedas, tak boleh jalan..(resepi kat sini)

*** bila masak ekspress macam ni, semua suka dan berselera pulak... heheh.. alhamdulillah, berbaloi projek rekacipta hari ni..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin