Wednesday, January 21, 2009

Citarasa semua... Nasi Ayam

Setelah hampir seminggu bercuti dari menulis di blog ni, K.An kembali dengan resepi nasi ayam yang juga mudah dan cepat disediakan. Hasilnya juga.. enak dinikmati bersama keluarga mahupun tetamu yang datang bertandang. Tak sempat nak fikir lauk apa nak masak, nasi ayam adalah jalan penyelesaian yang mudah.

Nasi ayam adalah antara resepi terawal yang K.An pelajari bukan daripada mak. Masa tu K.An belajar di Pusat Matrikulasi UIA dan belum ada adik-beradik lain yang tinggal di Kuala Lumpur. Yang ada emak dan bapa saudara pupu (sepupu)- anak kepada arwah Toksu K.An. Salah seorangnya, Makcik Arbaayah yang tinggal di Selayang Baru, dekat dengan Pasar Borong Selayang. Memandangkan senang dapat bas ke sana, di hujung minggu kalau tak ada program luar, K.An akan naik bas dekat Bankok Bank menuju ke Selayang Baru.

Di kesempatan hujung minggu tulah K.An belajar masak nasi ayam yang belum pernah dipelajari di kampung sebab dulu-dulu tak ada orang kat kampung yang tahu buat nasi ayam. (nasi ayam datang daripada pengaruh masyarakat cina di bandar). Alhamdulillah sejak tahu resepinya, dapatlah K.An sesekali pulang ke kampung, K.An masak untuk mak, arwah ayah dan keluarga.

Dalam tempoh hampir 20 tahun, pelbagai nasi ayam telah K.An jamah. Antara yang paling K.An ingat kesedapannya:
Nasi ayam kat medan selera seksyen 11 S.Alam- sosnya sedap
Nasi ayam dan nasi goreng ayam melaka di medan selera seksyen 14 P.Jaya- dulu-dulu selalu ulang beli
Nasi ayam di medan selera Tesco Saujana Impian - ada bau daun ketumbar-sedap
Nasi ayam Rasamas (dulunya Ayamas) -ayam 'black-pepper')dan sosnya sedap juga
dan yang terbaru K.An rasa nasi ayam Chef Sabri di Seri Teja presint 9.. lain sebab ada sos black-pepper.
Walau apapun, yang asas tetap sama; ayam, sup, sos, kicap dan ulam-ulamannya:
Resepi ni adalah yang pertama K.An belajar dan tak banyak diubah...


Bahan-bahannya: (untuk hidangan 5 orang/ 5 pinggan)

A) sup

1/2 ekor ayam-dibersihkan- direbus hingga empuk bersama 1 bungkus sup bunjut adabi dan 10 cawan air. Letakkan garam secukup rasa.Ketepikan dulu.

5 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, 1 inci halia dihiris halus

2 batang kulit kayu manis, 2 kuntum bunga lawang, 3 kuntum bunga cengkih dan 3 biji buah pelaga

5 sudu besar marjerin

daun sup dan bawang secukupnya

Cara-caranya:

1. Masukkan margerin ke dalam kuali. Tumis bawang dan rempah ratus hingga wangi dan bawang keperangan.

2. Bahagi dua bahan yang ditumis tadi. Satu bahagian bersama minyaknya dimasukkan ke dalam periuk nasi. Satu bahagian lagi dituang ke dalam sup ayam tadi.

Nasi:

1. Cuci 2 1/2 cawan beras dan toskan. Masukkan ke dalam periuk berisi bahan tumisan. Masukkan 5 cawan air sup dan masak nasi seperti biasa. Kalau suka nasi yang berwarna kuning, tambahkan sedikit serbuk kunyit ke dalam periuk nasi.

Ayam:

1.Keluarkan ayam daripada sup dan masukkan ke dalam mangkuk. Masukkan 1/2 cawan sup ke dalam mangkuk.Tuangkan kicap manis secukupnya. Terbalikkan ayam agar kicap rata. Perap 15 minit.

2. Selepas 15 minit, keluarkan ayam dan goreng dalam minyak banyak. Asingkan kicap dan masukkan ke dalam mangkuk lain untuk dihidang bersama nasi nanti. Goreng sebentar sahaja (sehingga nampak ayam berkilat) bagi mengelakkan ayam keras.

3. Angkat ayam dan potong 5 bahagian.

***boleh ditambah madu atau lada hitam yang ditumbuk semasa proses memerap ayam untuk kelainan rasa

Sos:

Masukkan 3 sudu besar sos cili, 1/2 biji tomato, 2 biji cili merah, 1 biji cili padi dan 1/2 cawan air ke dalam pengisar. Kisar bahan hingga hancur dan sebati. Keluarkan dan masukkan ke dalam mangkuk. Tambah garam dan gula secukup rasa. (jika suka rasa bawang putih, masukkan 1 ulas kecil bawang putih semasa mengisar)

Akhir sekali panaskan sup dan taburkan daun sup dan bawang sebelum dihidang. Sediakan ulaman seperti timun, salad dan tomato.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin