Thursday, October 29, 2009

Roti Sosej Goreng

Musim periksa macam sekarang ni, elok juga kalau kita sediakan sarapan dan bekal sekolah yang mengenyangkan untuk anak-anak. Almaklum, kalau perut kenyang, cukup tenaga nak memerah otak dan lancarlah menjawab soalan yang ditanya...

Dalam sibuk pagi-pagi, kenalah cari menu yang cepat disediakan sperti roti sosej goreng ni... Nak bawak bekal pun senang. Satu gulung dah cukup..
Bahan-bahan:

10 batang sosej
10 keping roti sandwich- gilis dengan 'rolling pin' hingga nipis
1 1/2 cawan serbuk roti
1 biji telur dipukul sedikit
1 sudu besar tepung gandum dicampur 1 sudu teh air- bancuh rata untuk dijadikan gam

minyak untuk menggoreng
sos cili, mayonaise ikut citarasa

Cara membuatnya:

1. Sediakan serbuk roti dahulu: 2 cawan kulit/kubit roti. Kalau takde, guna 2 keping roti sandwich- letakkan dalam piring, biar terbuka dan simpan dalam peti ais semalaman. Kulit roti akan keras di pagi esoknya. Kisar halus. Letakkan dalam pinggan leper.

2. Sediakan bahan lain. Letakkan sosej di bahagian dalam roti. Gulung kemas dan sapukan bancuhan tepung gandum ditepi gulungan. Cantumkan.

2. Celupkan ke dalam telur dan golekkan di dalam serbuk roti hingga rata keseluruhannya. Goreng dalam minyak sederhana panas dan golekkan roti agar masak rata. Angkat dan toskan apabila roti keperangan. ulang proses untuk kesemua roti dan sosej.

Hidangkan bersama sos cili atau sos tomato.

** jalan-jalan ke blog lain, ternampak cikwan pun buat roti sosej macam ni jugak.... macam janji pulak..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin