Friday, October 23, 2009

Pau Daging dan Pau Cicah Kaya

Beberapa hari lepas, ada tempahan karipap daging.. K.An buat intinya lebih sikit sebab teringin nak buat pau daging. Sambil tu boleh buat pau cicah kaya sekali. Pau kosong macam ni dan kaya buatan sendiri, memang kegemaran K.An dan adik-beradik sejak kecil lagi. Buat kaya tu kurang manis supaya boleh cicah banyak-banyak masa makan. Kena pulak pau panas.... fuhh memang berpuluh biji pun habis kami kerjakan.

Bahan-bahan pau: (menghasilkan 12 biji pau)

250 gm tepung pau (k.An guna Blue Key)
2 1/2 sudu teh yis kering
2 sudu teh gula
1 sudu besar minyak masak
secubit garam
1/2 cawan air suam
1/4 cawan air biasa

Cara membuatnya:

1. Masukkan 1 sudu teh gula dan yis kering ke dalam air suam. Biar larut dan yis berbuih (lebih kurang 5 minit). Sementara tu, masukkan tepung ke dalam mangkuk.Campurkan minyak, 1
sudu teh gula, secubit garam di dalam mangkuk.

2. Tuangkan air campuran yis dan gaul sebati. Tambahkan air sedikit demi sedikit sambil diuli hingga menjadi doh licin dan kenyal.

3. Sediakan loyang dan gliskan dengan sedikit minyak masak. Bahagikan doh kepada 12 bahagian. Bulat-bulatkan. Bagi yang kosong, leperkan sedikit dan susun di dalam loyang. Tutup dan biar adunan kembang selama 15 minit.

4. Bagi yang perlu diisi inti, leperkan di atas tapak tangan dan isikan inti daging atau sebarang inti lain. (K.An guna baki inti karipap daging semalam yang disejukkan je..). Jemputkan setiap penjuru doh dan cantumkan baik-baik agar inti tidak terkeluar. Letakkan di bahagian bawah ketika menyusun pau di atas loyang. Buat hingga habis dan tutup loyang dan biarkan 15 minit.

5. Panaskan pengukus dan kukus pau selama 15 minit.

Pau daging ni khas untuk Abang Azam yang tak berapa suka kuih manis.. tapi bila dah siap, yang lain pun berebut sama... tak cukupla pulak.. lain kali kena buat lebih lagi..

Kaya Pandan

2 biji telur
1 cawan santan sederhana pekat- (1/2 cwn santan pekat + 1/2 cawan air)
1/4 cawan gula pasir
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu teh gula perang
secubit garam
pewarna hijau dan setitik perisa pandan

Campurkan semua bahan di dalam periuk. Kacau rata menggunkan whisk hingga tepung larut. Hidupkan api perlahan. Kacau campuran kaya menggunakan senduk hingga mendidih dan kaya pekat.. Sedia dihidang bersama pau panaaas...


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin