Sunday, November 9, 2008

Roti John Kak An

Ceritera Roti John... tak tau la K.An siapa yang bagi roti ni nama 'John'. Yang dok makannya orang Malaysia- Melayu, China, India... tak nampak pun John yang beli atau buat.. ha..hah

Kami sekeluarga kenal roti ni 6 tahun lepas kat Bandar Tasik Puteri. Ada pasar tani hari Rabu kot, (da tak ingat harinya..) Ada satu gerai jual 'Roti John' ni. Tiap minggu gerai ni paling meriah sebab panjang Qnya.. Kami pun cuba dan memang sedaap.. Adik-adik tukang masak tu pun ramah dan bersopan-santun.. Tu nilai tambah yang penting dalam berniaga.

Macam biasa misi K.An, masa tunggu dia masak roti ni, K.An tengok dan belajar.. Senang je.. Cumanya, sehingga hari ni, banyak-banyak Roti John yang kami cuba, resepi Bdr Tasik Puteri ni yang paling sedap...(ikut selera K.An la..orang lain tak tau). Dan yang K.An dan A.Azam paling kagum, salah seorang tukang masaknya kurang upaya, tapi cekap mengendalikan roti tu kat atas kuali.. hebat. Tu yang buat K.An malu kalau kita yang sempurna ni tak pandai buat.


Bahan-bahan:

Roti John/6 Roti Hotdog

1/2 cawan isi ayam dicincang atau potong kecil (boleh ganti dengan daging)

2 sudu besar rempah kari ayam/daging

1 labu bawang besar didadu

2 ulas bawang putih dicincang

3 biji telur

1 sudu teh serbuk lada hitam/ lada hitam ditumbuk halus

timun dicuci dan diparut kasar- jangan kupas kulitnya

margerin, sos cili dan mayyonaise secukupnya

Cara-cara:

Penyediaan inti:

1. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis bawang hingga wangi. Masukkan rempah kari yang dicampur 1/4 cawan air. Kacau agar tidak hangus. Masukkan ayam/ daging.

2. Masukkan sedikit garam. Kacau hingga ayam masak dan kuah pekat. Tutup api, ketepikan.

3. Belah dua roti dan sapukan margerin. Panaskan kuali leper. Bakar bahagian dalam roti yang disapu margerin tadi 1 minit. Ulang proses untuk kesemua kepingan roti. Ketepikan.

4. Sementara tu, masukkan inti ayam ke dalam mangkuk. Campurkan dengan telur, serbuk lada hitam dan sedikit garam (biar sedikit, jangan terlebih masin). Pukul sebati dengan garpu....

5. Letakkan sedikit margerin pada kuali Sapukan/ ratakan 1 -2 sudu besar inti pada roti dan terlangkupkan di atas kuali (cepat-cepat agar tak tumpah.) Panggang hingga masak (2-3 minit).Angkat dan ketepikan.

*** jika kuali besar saiznya, boleh buat banyak sekaligus macam kat gerai selalu tu..

6. Ulang proses untuk kesemua kepingan roti. Selepas semuanya selesai, parut kasar timun ke dalam mangkuk.

7. Sapukan sos cili/ tomato dan mayonnaise di atas roti dan taburkan timen parut tadi. (3 bahan ni, lagi banyak, lagi sedap)

Dah siap...dah jimat RM 10

***Timun parut boleh diganti dengan timun dihiris, tomato atau salad -ikut citarasa.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin