Friday, November 21, 2008

Kuih Sagu-Nampak Senang Tapi Tak Ramai Yang Tahu....

Selalu tak kita berada dalam keadaan yang mana kita rasa benda tu kita boleh buat, tapi bila cuba tak menjadi pulak... Ada yang nampak senang, tapi tanpa panduan dan pengalaman, jadi susah juga.
Begitulah bab masak-memasak ni...tengok orang buat,senangnya... bila makan, sedap, bahannya biasa-biasa je tapi kita, dok beli yang dah siap di kedai juga. Sebabnya tunjuk dengan jari, sedia duit... dah dapat...

Sebenarnya ramai tak sedar yang memasak sendiri makanan kegemaran kita di rumah, jauh lebih jimat daripada membeli. Kadang-kadang hingga 10 kali ganda jimatnya.

Untuk berapa resepi seterusnya, K.An kongsi hidangan-hidangan yang mudah, yang boleh kita masak sendiri di rumah untuk penjimatan. Terutamanya bagi yang dah ada ramai 'tentera' macam K.An

Kuih Sagu - hidangan untuk 10 orang


Bahan-bahannya:

1 cawan sagu biji (putih)

1/2 cawan gula kasar

kelapa putih yang digaul dengan sedikit garam

pewarna merah/sirap ros

1 1/2 cawan air untuk merendam sagu

1 1/2 cawan air dididihkan dalam periuk

Cara-cara:

1. Masukkan sagu ke dalam penapis. Lalukan air untuk membersihkannya. Toskan.

2. Masukkan sagu ke dalam mangkuk. Masukkan 1 1/2 cawan air. rendam sagu hingga kembang selama 15 minit. Tak perlu toskan.

3.Sementara menunggu sagu kembang, didihkan 1 1/2 cawan air dengan 1/2 cawan gula dan pewarna merah di dalam periuk.

4. Masukkan sagu yang direndam tadi dan perlahankan api. Kacau cepat-cepat agar sagu masak rata. Tambahkan 1/2 cawan air lagi jika sagu belum jernih kesemuanya. (Ikut jenis sagu- sagu yang bercampur tepung, perlukan lebih banyak air untuk jernih kesemuanya)

5. Proses mengacau mengambil masa lebih kurang 5 minit je. Bila dah kental, tutup api dan tuang sagu ke dalam loyang atau bekas tahan panas. sejukkan 1/2 jam. Potong dan hidang bersama kelapa parut yang dah digaul dengan garam.

Senangkan...! Keseluruhannya ambil masa lebih kurang 1 jam je..

***boleh juga guna sagu yang dah berwarna merah/pink tu, tapi K.An pernah cuba dan sagunya tak berapa cun.. macam bercampur tepung. Tapi kalau yang beli dari Sabah memang ok.

1 comment:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin