Sunday, November 30, 2008

Char Kuey Teow

Terkenang masa di sekolah asrama dulu-dulu; antara sarapan pagi yang mem'boringkan' dan rasanya 'kurreng' sikit.. kuey teow goreng la.. Rasanya macam makan plastik sebab tak berapa masak dan tak ada rasa langsung. Tapi memandangkan tak nak membazir, selalunya K.An dan kawan-kawan jamah juga dengan memilih bahagian yang ada rasa kicap sikit... Hu..huk.

Agaknya tukang masak Dewan Makan tu cuma masuk kicap, garam, kuey teow dengan taugeh. Kacau dan hidang kat kami.. kesiaan.. sejak tu K.An agak fobia dengan kuey teow sehinggalah K.An tahu dan belajar teknik menggoreng kuey teow yang betul dari...mana? Mana lagi kalau bukan 'pasar malam' (sekolah memasak tak rasmi terbesar).

Sekali lagi pasar malam seksyen 17 P.Jaya dekat kampus UIA memberi sumbangan besar dalam hidup K.An kerana mengubah perspektif tentang rasa kuey-teow yang sedap.
Ada satu gerai yang dikendalikan satu keluarga (anak-beranak) yang menjual mee goreng dan kuey teow kerang goreng dalam kuali bessaar tu. Gerai ni sentiasa jadi tumpuan ramai sebab aroma gorengan yang sedap menusuk hidung pengunjung pasar malam, termasuklah K.An dan kawan-kawan.

Kadang-kadang, dah beratur panjang, tapi tak dapat sebab ramai yang order bukan sebungkus je, tapi sampai 5 bungkus...! Kami sanggup tunggu adik tu (anak lelaki pakcik) goreng yang baru. K.An memang suka kerja tunggu ni sebab boleh belajar cara dia goreng kuey teow yang sedap. OOoo.. patutlah yang kat dewan makan dulu tu tak sedap dan yang ini... wajib beli...
Yang penting, jangan kedekut bahan; bawang, cili, kerang, telur, kucai, taugeh, kicap mesti banyak. mesti 'fresh' dan banyak.. baru kow..kow..

Sejak tu K.An akan buat kue-teow goreng bila balik kampung kalau ada peluang.. yang penting kalau ada bekalan kue teow halal. (di kampung susah nak dapat.. mee kuning ada la..)

Kue teow basah atau char kue teow ni pulak K.An belajar kat pakcik di Bdr Tasik Puteri. Mulanya dia jual kat atas motor je (gerai motor roda tiga). Lepas tu dia buka gerai kat medan puteri... (kemudiannya K.An pun buka gerai nasi campur kat situ). Yang lainnya cuma guna sup ayam atau air rebusan kulit udang dan cara gorengannya lebih cepat..
Anak-anak K.An suka yang basah macam ni... (Ada masa nanti K.An akan kongsi Kuey Teow kerang dan Kuey Teow sayur - Abg Azam belajar kat hotel tempat dia mesyuarat)

Char Kuey Teow Udang dan Kerang

Bahan-bahan: (5 orang dewasa makan)

1 bungkus kuey teow -dibasuh dengan air biasa, toskan

2 sudu besar cili kisar( tambah kalau suka lebih pedas)

5 ulas bawang merah ditumbuk kasar

2 ulas bawang putih ditumbuk kasar

3 sudu besar kicap manis

1/4 cawan kerang yang telah direbus dan dikopek kulit

1 cawan air rebusan kulit udang

5 ekor udang harimau

1 sudu teh sos tiram

5 tangkai kucai dipotong 1/2 inci panjang

1 cawan taugeh dibersihkan

2 biji telur

secubit garam

3 sudu besar minyak masak (kalau suka rasa berkacang boleh tambah/ ganti 1 sudu besar minyak bijan)

Cara-cara:

1. Gunakan api sederhana besar. Sediakan bahan siap-siap kat tepi kuali kerana proses memasak sangat cepat.

2. Panaskan minyak kat dalam kuali. Tumis bawang hingga wangi, masukkan cili. Tumis hingga masak. Masukkan kerang,udang dan kucai. kacau.

3. Masukkan kicap dan sedikit garam. Kacau lagi. Masukkan air rebusan / sup ayam. Didihkan. Masukkan kuey-teow, telur dan taugeh serentak. Kacau cepat-cepat hingga rata. Tutup api dan boleh dihidang dengan cili jeruk.

Cili Jeruk

Yang ni pun ada ceritanya... Kebetulan dah ditakdirkan, lepas Hari Raya Puasa hari tu ,kawan lama K.An, Linda telefon. Dia dapat no h/p K.An kat..ada la.. panjang cerita sebab dah lebih 10 tahun tak jumpa..

Kalau sebut Linda je K.An automatik kaitkan dia dengan cabai jeruk.. Ceritanya masa kat asrama dulu terutamanya bulan puasa, kami akan bawak bekal makanan yang tahan lama untuk sahur sebagai pembangkit selera dan penambah perisa... Ye la.. sahur kat asrama, mata pun separuh bukak je, muka pun sembab.. kalau takde yang sedap, minum air pun dah rasa kenyang. Jadinya mak K.An selalunya bekalkan acar limau, kawan K.An yang lain; Nurul dengan serunding, Linda dengan cili padi jeruk dan dua tiga orang lagi, K.An dah tak berapa ingat.. Baru lah berselera nak makan sahur.

Cili padi jeruk Linda ni bila makan meletup kat dalam mulut...fuii.. tu yang sedap. Jadi bila dia dah kat dalam kawasan, K.An mintak le petua dia buat cili jeruk ni... Senang je


Bahan-bahan:

1/2 kg cili hijau dipotong serong- basuh dan toskan

Cuka secukupnya

sedikit garam dan gula.

Cara-cara: Campurkan je semua bahan dan masukkan ke dalam botol. 3 hari lepas tu dah boleh makan dengan kuey-teow goreng.

TQ Linda...

1 comment:

resmipadi said...

Terpaksa mengakulah saya ni. Memang sedap. Dah makan banyak kali. Masih tak jemu-jemu. Berat badanpun makin bertambah..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin