Wednesday, July 6, 2011

Mafin Jagung Manis

Dalam seminggu ni, ketuhar di rumah K.An ni penat bekerja disebabkan kekerapan K.An membakar kek Pisang. Di rumah ni ada banyak stok pisang yang Abang Azam tebang sendiri di belakang rumah (ada cerita kelakar campur sedih sekali...hhii..huk...) dan stok pisang pemberian rakan dan jiran.... Nak bagi orang, pisang ni almaklum, semuanya sibuk dan tak sempat nak mengerjakannya.. sudahnya mereka pun bagi kita sebab takut pisang kuning jadi hitam kat dalam peti sejuk... Untuk tidak membazir, K.An jadikan pisang ni kek dan cekodok....hehehheh...menu paling mudah... hantar kat jiran dan bagi saudara-mara.. InsyaAllah tak membazir..

Walaupun K.An nak selitkan juga gambar kek pisang di akhir nanti, hari ni K.An nak kongsi resepi Mafin Jagung Manis yang K.An buat untuk Hari guru bulan lepas.... mak oiii, lamanya terperap gambar ni.. Dah 2 kali buat, tapi ketiadaan kamera menghalang K.An untuk kongsi gambarnya. Yang ini pun tinggal 2 ketul terakhir sebab yang lain dah dibungkus dan diberi kepada guru-guru Sarah dan Asma'.. Dah tak ada yang merekah di atasnya..


Resepinya mudah, sama seperti resepi mafin pandan dan blueberi sebelum ni..Resepi asal daripada chef-chef Hotel Nikko Kuala Lumpur yang disiarkan dalam Majalah Rasa Edisi Rumah Terbuka Oktober 2010.

Bahan-bahan: (menghasilkan lebih 50 biji mafin saiz besar).

750 gm tepung kek
250 gm mentega tanpa garam*
5 gm garam*
500 gm gula- K.An kurangkan dalam 1/2 cawan
7 biji telur A
60 gm baking powder
500 ml susu segar
1/2 sudu teh esen vanilla
960 gm jagung manis - K.An gunakan jagung dalam tin je..

Cara membuatnya:

1. Pukul gula, garam dan mentega hingga kembang.
2. Masukkan telur dan kacau guna senduk hingga sebati.
3. Masukkan tepung yang telah diayak bersama baking powder. Gaul lagi hingga rata. Gunakan whisk untuk cepat sebati.
4. Masukkan susu, esen vanila dan jagung. Gaul rata.
5. Tuangkan adunan ke dalam cawan mafin.  Bakar pada suhu 180 darjah C selama 20-30 minit mengikut jenis oven.



Kek Pisang kali ni dibakar menggunakan oven gas saiz besar... Sebelum ni ada yang bertanyakan suhu yang digunakan jika oven berbeza.. suhunya K.An tambahkan sedikit dari 180 ke 185 darjah C.. yang penting 30-40 minit awal, K.An letakkan kek di rak paling bawah. Setelah kek cukup naik dan nampak tepi loyang keperangan, K.An pindahkan kek ke rak yang atas. (bukan di tengah oven) seterusnya bakar hingga warna kek perang sekata. Ini adalah untuk gas oven yang tak ada fungsi grill... insyaAllah kek akan jadi elok.



Untuk Resepi kek Pisang, klik sini ye.
Nampak tak kegebuan kek tu.,...


1 comment:

Mas said...

akak..lembut gebunya tengok mapin ngan kek pisang tu...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin