Tuesday, October 5, 2010

Puding Jagung

Di sepanjang bulan puasa yang lalu, macam-macam permintaan resepi yang K.An terima tetapi memandangkan masa tu K.An masih dalam pantang, banyak yang tak dapat K.An tunaikan. Ada yang K.An dah tak ingat siapa yang mintak, tapi tak kisahlah kan... yang penting resepinya ada. Antara yang dah K.An buat selepas raya ni ialah puding jagung.

Ada 2 jenis puding jagung yang K.An biasa buat, satu jenis yang menggunakan tepung kastard dan santan/ susu cair dan satu jenis lagi yang dicampur agar-agar dan teksturnya lebih licin. Dua-dua sedap dan ada rasa tersendiri tapi memandangkan permintaannya yang jenis ala agar-agar gitu, K.An kongsi resepi versi yang dicampur agar-agar lah....

Bahan-bahan: (k.an gunakan loyang bulat berukuran 22 sm)

Bahan A:
6 gm agar-agar kering (1/2 peket agar-agar 12 gm)
2 cawan air
3 sudu besar gula pasir

**masak bahan di atas di dalam periuk hingga mendidih dan gula hancur. Jangan matikan api tetapi perlahankan sahaja.

Bahan B

1/2 cawan tepung kastard
1 cawan air
1 cawan jagung krim dalam tin
1 cawan susu cair/ sejat

sedikit pewarna kuning

Cara membuatnya:

1. Bancuhkan tepung kastard dengan air di dalam periuk hingga tepung larut. Hidupkan api perlahan. Masukkan jagung krim dan susu sejat.

2. Kacau campuran hingga campuran mula memekat. Masukkan bahan A tadi dan sedikit pewarna kuning, dan kacau lagi hingga puding pekat dan berkilat. Rasa manisnya dan tambah sedikit gula lagi jika perlu. Angkat daripada dapur dan tuangkan ke dalam acuan pilihan. sejukkan sebelum dipotong dan dihidang.

Sejak kamera K.An terjatuh dan tercedera... gambar pun kelabu je sebab guna kamera telefon untuk ambik gambar..huhuh.... tak pelah asal ada rupa puding boleh diterima...
***Masa balik raya hari tu, sempat merasa puding jagung air tangan watie sepupu abang Azam.. sedap rasanya walaupun dia sibuk kata lembek...K.An mintak resepi tapi tak sampai-sampai pun, jadinya K.An kongsi yang K.An punya resepi la... (lebih kurang sama ja Watie kan...) nanti kalau ada bahan lain yang tertinggal watie tolong tambah ok..

3 comments:

idah @mama izzya said...

slmt pg kak an..
nmpk macam senang la..nnt idah nak try wat la..lum pernah wat lg nih..

Raihan Shaari said...

salam idah;.... senang,prinsip utama periuktanah...hehehe...

Raihan Shaari said...

salam idah;.... senang,prinsip utama periuktanah...hehehe...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin