Friday, October 29, 2010

Kuih Lopes


Assalamualaikum dan salam penuh kerinduan untuk semua.... Hampir sebulan mendiamkan diri, bukanlah kerana merajuk, tidak sihat atau K.An pergi ke luar negara...(ye lah tu...) Cumanya kurang bermotivasi nak mengemaskini periuktanah dek peralatan yang sakit semuanya. Kamera belum dibaiki atau diganti, skrin lap top jadi putih, broadband pulak rosak.... masih sama keadaannya hingga ke saat ini (ni tumpang lap-top abg Azam kejap)..

Apa pun,..... tak sibuk di periuktanah, K.An sangaaat sibuk hampir setiap hari memenuhi tempahan daripada rakan-rakan, saudara-mara dan rakan sekerja A.Azam di IPG. Rentetan daripada tempahan rumah terbuka Hari Raya.. terus bersambung dengan tempahan jamuan dan makan hari-hari.Yang paling selalu ditempah, macam dulu-dulu jugak, nasi lemak daun pisang.. Nanti K.An buat 'entry' khusus pasal tempahan....Hari ni kita cerita pasal kuih untuk minum petang dulu ye...
Kali ni, K.An nak kongsi resepi kuih tradisi mudah yang terkenal di seluruh Malaysia.. Namanya Kuih Lopes. walaupun sama nama tapi cara membuatnya mungkin berbeza dari satu tempat dengan tempat yang lain. Ada yang dibuat dibalut di dalam daun palas dan dibentuk 3 segi macam ketupat palas, ada juga yang dibuat bentuk 3 segi juga tetapi dibalut didalam daun pisang. K.An pernah tengok YM Tengku Puan Pahang buat macam tu dalam satu rancangan masakan di TV. Di tempat K.An biasanya kami balut dalam daun pisang dan dipotong bulat seperti dalam gambar tu.

Tapi ada yang paling 'M_' macam kat pasar malam atau gerai-gerai tu, yang cuma tepek pulut kat dalam loyang, lepas tu di terap bulat guna cawan... tak suka betul K.An kalau kuih lopes versi camni... rasa pun ala kadar je.

Kalau nak sedap, kena rajin sikit, barulah puas hati. Macam mak kita dulu-dulu. Kalau bab memasak, walaupun nak kena parut kelapa, cari kayu api, giling cili, tak pernah cari alasan untuk mengabaikan tugas hakiki memasak untuk keluarga.
oklah ye.. tak payah celoteh panjang lagi, Kita ke bahan-bahannya: (hidangan untuk 5 orang- 8 orang)

3 cawan beras pulut- dibersihkan dan ditoskan
6 helai daun pandan - dipotong 1 inci dan dikisar dengan 3 cawan santan cair- tapiskan,
1/2 sudu teh garam
sedikit pewarna hijau

10helai daun pisang berukuran 8 x 7 inci= siap dilayur
minyak secukupnya- untuk disapu pada daun

1 cawan kelapa parut putih- digaul dengan sedikit garam
2 cawan air gula melaka- 1 ketul gula melaka dimasak dengan 2 cawan air hingga cair
Cara membuatnya:

1. masukkan beras pulut, santan yang telah dikisar bersama daun pandan , sedikit pewarna hijau dan garam ke dalam periuk nasi. Masak seperti biasa. Jika ada periuk tekanan, gunakan periuk tekanan untuk hasil yag lebih baik.

2. Sediakan daun pisang dan tali pengikat. Ratakan sedikit minyak di atas daun. Sendukkan pulut yang dah masak tadi dan tekan padat berlapikkan daun pisang dengan ke dua belah tangan. Bentukkan seperti silinder dan ikat di tengah dan kedua-dua hujung daun seperti di dalam gambar. Buat sehingga habis pulut. Susun di dalam periuk kukusan.

3. Panaskan pengukus dan kukus kuih lopes selama 15- 20 minit. Angkat dan sejukkan. Buka pembalut dan potong kuih lopes setebal 1 sm. Gaulkan dengan kelapa parut yang telah digaul dengan garam. Hidangkan bersama gula melaka untuk hidangan petang yang menyelerakan.

*** K.An buat lopes ni dengan kerjasama Adik K.An- Mun yang bawak beras pulut baki raya dulu dan mak K.An yang bawakkan daun pisang dari kampung. Mak datang ke sini sebab adik K.An - Nida dah selamat melahirkan anak sulungnya yang diberi nama Muhammad.. Tahniah untuk Nida dan Jeffrey

****dah tak kuasa nak susun gambar2 tu sb komputer ni perlahan sikit. Inipun dah masuk 5 hari mengerjakan entry ni.. baru siap

2 comments:

Cahaya syurgaku said...

wah..nampak sedap.. daun pisang tu perlu dilayurkan dulu ke

Cahaya syurgaku said...

nampak sedap...terima kasih utk resepi ni

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin