Thursday, July 22, 2010

Pau Kacang Merah

K.An suka tetamu datang berkunjung ke rumah sebab tetamu ni bawak rezeki. Selain suasana meriah, juga boleh merapatkan hubungan silaturrahim sesama kita. Lagi pula bila tetamu datang, kita akan masak lain sikit berbanding hari biasa kerana mengikut selera tetamu yang datang.
Bila mak dan adik-adik K.An datang baru ni, K.An sempat buat pau kacang merah yang jarang dibuat sendiri di rumah. Almaklum tak ramai yang rajin buat intinya kan.. Kebetulan K.An baru je beli inti kacang merah yang dah siap di kedai bahan-bahan kek masa 'check-up' perut baru-baru ni. Ada mak, boleh le menolong membuatnya.. K.An buat banyak sebab nak bagi jiran sekali...
Intinya beli dah siap... jadinya, tak ada resepi kat sini... ampun ye... Dohnya K.An cuba resepi baru daripada majalah Saji keluaran Februari 2009. Resepi oleh Encik Shamsudin Mapiah dari Sungai Merab, Bangi, Selangor. Resepi asal berintikan kelapa, K.An ganti dengan kacang merah.

Bahannya lain sedikit daripada yang selalu K.An buat sebab ditambah baking powder dan lemak sayuran (shortening) Hasilnya memang memuaskan hati. Lembut, gebu dan tidak 'penyek' walaupun selepas 5 jam dikukus (simpan dalam bekas bertutup setelah disejukkan)

Resepi ni menghasilkan lebih kurang 40-45 biji pau... Kalau nak sikit buat separuh adunan je ye...

Bahan-bahan:

1 kg tepung pau (K.An guna 500 gm tepung pau + 500 gm tepung gandum biasa)
200 gm gula kastor
1 sudu besar yis kering
1 sudu besar baking powder (serbuk penaik)
500 gm air- masukkan sedikit demi sedikit sebab tepung berlainan jenis, memerlukan jumlah air berbeza
1 sudu teh garam
125 gm lemak sayuran (K.An letak 100 gm je)

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan kering ke dalam mangkuk dan gaul sebati.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli.
3. Masukkan lemak sayuran dan uli lagi sehingga menjadi doh yang kenyal dan lembut. Lebih mudah jika guna mesin atau ke dua belah tangan. Doh lembut dan tidak melekat di tangan. Tambah sedikit tepung jika doh melekat.
4. Ambil sedikit doh dan bulatkan sebesar bola pingpong. Leperkan dan isikan inti secukupnya. K.An letak banyak inti sebab anak-anak suka inti kacang merah yang banyak. Bulatkan kembali menggunakan tapak tangan.
5. Letakkan kuih pau diatas lapik kertas minyak atau daun pisang. Susun di dalam loyang dan biarkan selama 30 minit. Ulang proses sama sehingga doh habis. Sementara tu bolehlah dipanaskan pengukus dan kukus kuih selama 10-15 minit.

Sedia dihidang panas-panas.....


Sebahagian pau ni dimakan segera, sebahagian dibekalkan untuk mak balik kampung, sebahagian bagi jiran sebelah dan tinggal 6 biji lagi, K.An masuk dalam freezer dan kukus semula pagi esoknya untuk sarapan pagi..... puas hati. Alhamdulillah...

6 comments:

resmipadi said...

Memang sedap. banyak pulak tu.. cik abang makan entah berapa ketul, tak ingat..sebab kejap-kejap, ambik, kejap-kejap ambik lagi..

cikmanggis said...

wah sempat lagi buat pau ni.Boleh tak kak cm nak minta emel an?

Raihan Shaari said...

resmipadi: hahahha... lawak la cik abang sapa tah ni..:)) patutla asalnya 20 biji hilang 5 biji... ada kucing rambut pendek rupanya..

kak CM : sempatkan juga buat.. add e-mail nanti an antar kt cbox akak..

Raihan Shaari said...

resmipadi: hahahha... lawak la cik abang sapa tah ni..:)) patutla asalnya 20 biji hilang 5 biji... ada kucing rambut pendek rupanya..

kak CM : sempatkan juga buat.. add e-mail nanti an antar kt cbox akak..

resmipadi said...

memang macam kat kedai, you...

Imah Musa said...

Alhamdullillah jadi buat pau ikut resepi k.An...terima ksh ...anak2 saya memang suka pau...selalu buat tak berapa mnjd kali ini suka sgt ....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin