Saturday, July 24, 2010

Bubur Nasi je...

Sekali-sekala makan bubur nasi macam ni sedap tau... buat sahur boleh, sarapan boleh, buat supper pun ok juga. Kena pulak kalau dalam pantang.. berselera juga bila nampak sup ayam yang dipadankan bersama. Yang kecil, besar, tua, muda, semua boleh makan...

Bubur ni pun K.An jamu mak dan adik-adik untuk sarapan masa mereka di sini hari. Kena pulak anak Kimi- hanany tengah sakit mulut, boleh le dia menjamah bubur nasi dengan sup ayam..

Resepi nak juga ke...? Senang bangat nih... tapi bagi yang tak pernah buat sebab tak ada anak kecik kat rumah, tak tahu juga sukatannya yang sesuai.

Untuk bubur nasi: (hidangan untuk 5 orang)

1 cawan beras super 5%- basuh dan toskan
5 cawan air
sedikit garam


Cara membuatnya:
1)
1. Masukkan air ke dalam periuk biasa. Didihkan. Masukkan beras dan perlahankan api. Biar bubur mendidih dan kacau sekali-sekala agar tidak melekat. Proses agak lama hinggalah nasi menjadi bubur. Masukkan garam dan kacau sebati. tak perlu masin sangat sebab nanti dimakan dengan sup.

2)
Masukkan beras , garam dan air ke dalam periuk nasi elektrik yang ada fungsi bubur. Tekan on dan biar masak.

3)
Cara paling pantas ialah menggunakan periuk tekanan. Masukkan beras, air dan garam ke dalam periuk. Tutup rapat tudungnya dan hidupkan api besar. Biarkan hingga mendidih dan keluar wap. Perlahankan api dan biar 15 minit. Matikan api, buka tudung periuk dan kacau sebati. Jika ingin bubur lebih pekat, hidupkan api perlahan dan masak lagi hingga bubur pekat dengan periuk terbuka.

Sediakan sup ayam. Keluarkan ayam dan carikkan isinya. Gunakan untuk ditabur di atar bubur. Bahan-bahan lain.

Bawang goreng,
daun sup/ bawang,
kacang tanah goreng,
ikan bilis digoreng
telur masin
lobak masin
kicap pedas- kisar 2 ulas bawang merah bersama 10 biji cili padi akar. Campurkan dengan 1/2 cawan kicap manis, sedikit garam dan perahan limau kasturi

Masukkan bubur ke dalam mangkuk. Cedokkan sup dan tabur bahan lain. Sedia dinikmati


1 comment:

resmipadi said...

nasi bubur ni memang best sangat.. tq yang

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin