Wednesday, May 5, 2010

Pizza Ria

Antara hidangan serba lengkap dan sesuai dihidang tak kira pagi, petang, tengahari mahupun malam ialah Pizza...... Bukan sahaja mengenyangkan, malahan boleh dipelbagaikan 'topping' nya mengikut citarasa kita..

Bulan April lepas, masa jalan-jalan di dapur Mat Gebu tergoda K.An dengan resepi Pizza Gebunya... Mat Gebu gunakan resepi Alex Goh untuk dohnya dan topping ala-ala Italia asli... sangat menarik persembahannya..
Kalau, di rumah K.An ni, nak letak dengan buah zaitun hitam dan hijaunya lagi dengan jeruk lagi, dengan capsicum beso-beso lagi, alamatnya budak-budak ni akan ketepikan topping dan makan roti dengan sos pizza je... kalau nak rasa macam Pizza Gebu, buat satu loyang cukup lah...

Jadi kali ni, K.An cuba resepi dohnya yang lain sikit sebab ada madu dan istilah 'gebu' yang digunakan tu amat mengujakan... toppingnya K.An buat sendiri ikut citarasa suami dan anak-anak. Hasilnya amat memuaskan hati semua... sehingga riang-ria selepas menjamahnya... tu sebab bagi nama Pizza Ria... hehehh..

Sebenarnya K.An buat pizza ni masa sakit perut yang amat sangat tu... macam nak merangkak masa menyediakannya... alhamdulillah selesai juga.. Abang Azam kata, tengok pizza tu macam tukang masaknya tak sakit... Yelah kan... dah tanggungjawab, sakit pun dikuatkan juga....
Bahan-bahan: (menghasilkan 3 loyang bulat berdiameter 7/8 inci- ikut ketebalan doh masing-masing)

Doh: Resepi Alex Goh, dan dipopularkan semula oleh Mat Gebu

300 gm tepung gandum
6 gm yis segera ( 1/2 peket)
20 gm mentega- (k.An guna margerin)
10 gm gula halus
1 st bread improver
1/4 st garam
1 1/2 sudu besar madu
170 ml air- K.An guna air suam
sedikit tepung untuk ditabur ketika mencanai

Cara membuatnya:

1. Masukkan 100 ml air suam ke dalam mangkuk. masukkan gula dan yis. Biarkan yis mengembang selama 10 minit (yis akan berbuih). Masukkan bahan lain ke dalam mangkuk kecuali tepung untuk ditabur.

2. Masukkan campuran yis tadi dan uli tepung hingga menjadi doh. Tambahkan baki 70 ml air sedikit demi sedikit ketika menguli. Uli sehingga doh tidak melekat di tangan dan kenyal lagi licin.

3. Bulatkan dan tutup dengan 'cling wrap'. Biar selama 10-15 minit. Selepas itu tumbuk doh bagi mengeluarkan angin dan uli semula. Bahagikan kepada 3 bahagian atau ikut saiz loyang masing-masing. Canaikan dan letak di dalam loyang yang telah dilengser dengan sedikit margerin tekan doh dengan hujung jari bagi memenuhi loyang dan tebalkan bahagian tepi seperti di dalam gambar. Cucukkan dengan garpu dan bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190 darjah Celcius selama 10-15 minit. (bahagian atasnya nampak kering)

Sementara tu sediakan bahan-bahan topping: ikut citarasa masing-masing. Yang ni yang K.An buat.. boleh ikut juga..

Untuk sos:

1/2 cawan tomato puri/ sos tomato
1 labu bawang besar di dadu
2 ulas bawang putih dicincang
1/2 cawan ayam dicincang- boleh ganti daging
3 sudu besar sos cili
1/2 biji tomato
sedikit garam dan gula
1 biji cili merah dicincang
minyak
sedikit air

Cara membuatnya:

1. Tumiskan 2 sudu besar minyak di dalam periuk. Boleh juga guna minyak zaitun. Tumis bawang besar dan putih hingga layu. Kemudian masukkan ayam. Goreng sebentar.
2.Masukkan sos cili, tomato puri, buah tomato dan cili merah. Tambah sedikit air anggaran 1/4 cawan. Masak hingga pekat. Tambah garam dan gula secukup rasa. Ketepikan.

Bahan lain:

4 batang sosej- apa-apa perisa- potong serong
4 batang jejari ketam- potong 1/2 sm tebal
1/2 biji tomato- didadu
2 keping nenas bulat dipotong kecil
capsicum hijau jika suka
1 sudu teh oregano
keju mozarella secukupnya- boleh juga guna keju cheddar, almaklum mozarella tersangatlah mahalnya... huhuk...
sedikit daun ketumbar- baunya sangat sedap..

** bahagikan sama banyak untuk 3 pizza

Cara menyediakan pizza:

1. Keluarkan doh yang dibakar tadi. Sapukan sos secukupnya. Taburkan bahan sayuran, keju dan oregano kering. Bakar pada suhu 190 darjah Celcius hingga roti pizza nampak perang dan keju mencair.... hidangkan panas-panas..

**** jika inginkan sos pizza yang sedap, gunakan tomato puri yang ada buah tomato didalamnya dan ramaskan buah tersebut sebelum dimasak. K.An gunakan tomato segar dan hasilnya tidak mengecewakan.

**** topping boleh dipelbagaikan ikut citaras dan boleh ditambah kepedasannya dengan menambah sos cili atau cili merah.

Pizza Ria ni, boleh dimakan begitu sahaja tanpa perlu dicicah sos cili dan sebagainya kerana rasanya yang lengkap.. Yang penting tak ada bahan-bahan yang dikelurkan daripa roti pizza... licin dijamah.

Petang tu, Asma' dan Sarah pergi kelas Fardhu Ain berbekalkan 2 keping pizza setiap seorang :))
Abang Azam terbang ke Kelantan, dan kami makan pizza sampai ke malam...

Terima kasih banyak pada Mat Gebu sebab kongsi resepi roti pizza yang gebu dan lembut ni.. memang tak rugi cuba..

3 comments:

Sueozana said...

Salamu'alaikum...
Sedapnyer pizza tuu...
Mengancam jer selera kak sue tgok..
So yummy...

Sueozana said...

Salamu'alaikum...
Sedapnyer pizza tuu...
Mengancam jer selera kak sue tgok..
So yummy...

Raihan Shaari said...

kak sue: campak je apa yang teringin nak makan.. hah..!! penuh gitu jadinya.. puas hati..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin