Wednesday, May 19, 2010

Kerabu Selom dan Taugeh

Assalamualaikum wrt...

Kalau 20 tahun lepas, orang berkarya dengan mata pena.. maka jika tak da pensil atau pen, tak dapatlah nak menulis. Tapi sekarang hampir semua orang berkarya di skrin komputer... tak ada komputer atau komputer riba, maka... patahle tangan...

Macam tulah keadaan K.An sejak Abang Azam bertukar tempat kerja ni.. patah tangan kerana mata pena dibawa bersama ke tempat kerja. Hari ni, ada peluang sebab dia 'out-station' ke Johor... heheheh... bolehle pinjam kejap ye bang...

Banyak resepi dan hidangan yang tertangguh sejak seminggu lepas... K.An mulakan dengan kerabu Selom dan Taugeh ni... Belajar daripada jiran K.An dan juga isteri Pengetua sekolah lama Abang Azam dulu.. K.Yah.. ni kes tukar-tukar juadah masa bulan puasa la ni... tapi dah 5 tahun berlalu.. K.Yah ni orang Jawa, seangkatan dengan Hana.. tapi K.Yah ni Jawa Tanjung Karang. Bukan Jawa Johor..

Resepinya: Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

2 ikat selom (kalau beli kat pasar le... kalau petik sendiri anggaran 2 cekak)- hiris halus
10 sen taugeh- buang ekornya
1/2 cawan kelapa putih- disangrai sedikit hingga kering dan wangi. (jangan sampai perang)
1 tangkai cili merah dihiris
**5 biji cili padi
**1 batang serai
** 3-4 ulas bawang merah
**segenggam ikan bilis dibersihkan

***kisar / tumbuk halus semua bahan bertanda **
1 biji limau nipis saiz besar-diperah jusnya
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1 Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk besar. Perahkan jus limau nipis. Boleh tambah kalau suka lebih masam. Masukkan garam dan gula secukupnya. Gaul sebati.

2. Sedia dihidang.

*** taugeh boleh juga diganti dengan bunga kantan atau ditambah kacang panjang yang dihiris halus... sedap juga...

1 comment:

Tuty said...

hehe kak an terer masak rupenye. tuty suker sgt resepi kerabu selom & taugeh ni. bc punye bc cam kenal je sape kak an ni. bila tgk gambar. la rupe2 nye kak an wife ust azam ke. what a small world.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin