Wednesday, May 12, 2010

Daging Kicap Lada Hitam- Chinese Style

Assalamualaikum wrt...

2, 3 hari ni sibuk dengan kerja-kerja rumah yang perlu diselesaikan segera sementara badan masih cergas ni dan ringan ni... nanti dah sarat.. tak larat pulak.. mengemas mana yang patut, kumpul baju-baju 'baby' yang lama tapi masih baru dan boleh digunakan, dan mengemas stor dan buang apa yang patut.

K.An juga dok menyiapkan, menjahit bantal, tilam dan sarung bantal untuk ' baby' yang bakal lahir nanti.. nanti k.An 'share' gambarnya ye... Dah siap 2 bantal dan sarungnya, si Maryam pun nak juga bantal macam 'baby'.. kenalah buat satu set lagi... hmmm budak-budak macam tulah kan...

Baru ni ada kawan yang kata, K.An lebih suka masak kuih dari lauk-pauk... Sebenarnya tak juga. semua aktiviti memasak dan jenis masakan K.An suka. Cuma bila dah ada anak ramai, kita akan memasak ikut selera orang yang nak menjamahnya. Bila cuba resepi lauk yang baru ni, kadang-kadang banyak soalnya sebelum makan tu.

Contohnya Daging Masak Kicap Lada Hitam ni, sorang tanya," kenapa tak sama macam ummi masak selalu?" Sorang lagi kata, "Kita suka daging lada hitam resepi ummi" Ayahnya pulak kata, kenapa banyak rasa halia, ngan ada sayur campur ni...?" Malasnya nak menjawab... K.An kata ni resepi ummi cuba dari majalah... saja tukar selera.... OOOOooooo.... lain kali buat yang macam selalulah...

Tengoklah tu... itu sebabnya kalau cuba resepi baru, kena pastikan kena selera mereka ni... Satu perkara lagi kalau buat kuih-muih, memang tak banyak tanya... makan je...

Dipendekkan cerita, resepi ni K.an dapat dari koleksi resepi Majalah Mingguan Wanita... Banyak simpan koleksi, tapi ada 4,5 resepi je yang teringin dicuba.... Daging Masak Kicap Lada Hitam ni, stail masakan China, memang lain dari resepi K.An. Boleh le cuba...

****Boleh klik resepi Daging Masak Lada Hitam K.An kat sini. Atau Daging Masak Kicap berlada di sini

Bahan-bahan:

300 gm daging batang pinang- hiris nipis, basuh dan toskan
1 inci halia dihiris halus
3 ulas bawang putih diketuk

*** bahan perapan
1/2 sudu teh lada hitam ditumbuk halus
1 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap manis
1 sudu teh minyak bijan

sayur campur
kicap secukupnya
garam dan minyak untuk menumis

Cara membuatnya:

1. Perap daging bersama bahan perapan selama 15 minit.

2. Panaskan 3 sudu besar minyak dalam kuali atau periuk. Tumis halia dan bawang putih hingga wangi. Masukkan daging beserta bahan perapan dan gaul seketika. Tambah 1/4 cawan air dan perlhankan api. Tutup periuk dan biar mereneh hingga daging empuk selama +/- 20 minit, ikut jenis daging.

3. Setelah empuk masukkan sayur campur, garam dan gula secukupnya. Jika ingin kuah banyak, tambahkan lagi kicap dan sedikit sos tiram. Jika suka kuah pekat, bancuhkan 1 sudu teh tepung jagung dengan sedikit air dan campurkan ke dalam masakan. Gaul rata dan bolehlah dimatikan api sebelum dihidang.

*** suami dan anak-anak K.An suka resepi versi K.An... (tekak Melayu asli) jadinya lain kali K.An tak buat dah..(huhuhk) Tapi rasanya sedap jugak tau, macam rasa Beef Steak Chinese Style (stir fry tu..)

2 comments:

fuzidss said...

salam kunjung sis. Sedapnya nampak menu ni

Raihan Shaari said...

salam fuzidss: daging kicap gini memang sedap, tapi family K.An suka resepi yang selalu K.An buat tu.. boleh klik kt link yang K.An sedia tu..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin