Thursday, May 20, 2010

Nasi Tomato dan Kurma Merah

BismillahirRahmaanirRahiiim...
Jemput makan nasi tomato semua... dah siap lauk sekali tu.. Siapa-siapa yang tak sempat tu, tengahari ni boleh masak sendiri ye... K.An bagi resepinya...

Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

2 cawan beras basmathi- cuci dan toskan
1 labu bawang besar didadu kecil
2 ulas bawang putih diketuk
1/2 inci halia dihiris halus
sekuntum bunga lawang, 2 kuntum bunga cengkih, 5 biji buah pelaga, 1 inci kulit kayu manis
1/2 cawan tomato puri
1/2 cawan susu cair
2 1/2 cawan air- K.An suka nasi yang lembut, kalau suka yang agak kering kurangkan 1/2 cawan air
sedikit garam
1/2 biji tomato didadu kecil
2 sudu besar minyak sapi

Cara memasaknya:

1. Gunakan periuk nasi biasa. Letakkan di atas dapur gas dahulu. Panaskan minyak sapi dalam periuk. Tumis, bawang besar, bawang putih, halia dan rempah ratus hingga wangi.

2. Masukkan beras dan goreng seketika- (anggaran 1 minit). Masukkan tomato puri, susu cair, air, buah tomato dan garam. Kacau sebati. Matikan api dan alihkan periuk ke punca elektrik.

3. Masak nasi seperti biasa. Apabila nasi masak, kacau dengan senduk atau garpu agar nasi peroi. Tambah kismis, gajus dan daun sup/ bawang jika suka. (arwah ayah K.An dulu-dulu suka tambah kacang 'peas' hijau kat dalam tin tu.... (toskan dalam 2 sudu besar, lepas tu campurkan dalam nasi...) sedap juga...

**** nasi tomato ni macam-macam versi orang membuatnya. Yang ini resepi K.An masa berniaga kat gerai 'dolu-dolu' (zaman lapang takde anak kecik tuuu...)

Dah masak nasi, kenalah ada lauknya pulak... boleh dipadankan dengan rendang ayam/daging, masak merah, kurma ataupun dalca... Acar mentah atau acar masak pun boleh menambah keenakannya.

Kali ni K.an buat kurma merah.. Di kampung K.An, kami panggil masak merah je.. (versi berempah macam daging masak merah berempah) ala-ala masak Kashmir dan Masala gitu..
Bahan-bahan:

A)
1/2 ekor ayam saiz besar- dipotong kecil
garam dan kunyit secukupnya

B)
4 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1/2 inci halis dihiris nipis
serba satu bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis dan 1/2 sudu teh jintan manis+ jintan putih biji
minyak untuk menumis

C)
2 sudu besar rempah kurma ayam/daging- bancuh dengan 1/2 cawan air
2 sudu besar cili kisar
2 sudu besar tomato puri
1 sudu besar susu cair atau 1/2 cawan santan
garam, gula dan
air secukupnya

*** tambahan jika ada, 3 biji badam ditumbuk halus, dan 1/4 sudu teh serbuk kas-kas

Cara membuatnya:

1. Gaulkan ayam dengan garam dan kunyit. Goreng separa garing. Ketepikan.
2. Sambil tu, panaskan minyak dan tumis bawang merah, putih, halia dan rempah ratus hingga keperangan. Masukkan rempah kurma dan cili kisar.

3. Tumis lagi hingga pecah minyak. Gunakan api perlahan dan kacau sekali-sekala agar rempah tidak hangus.

4. masukkan tomato puri, susu cair/ santan, 1 cawan air dan ayam yang telah digoreng tadi. Biarkan mendidih dan kuah nampak pekat dan berwarna merah cantik. Kacau sekali-sekala. Masukkan garam dan gula secukup rasa.

5. Jika ada badam dan serbuk kas-kas, masukkan ke dalam kurma merah dan kacau sebati. Tambah air lagi jika ingin kuah yang banyak. Masak hingga kuah pekat.

Hidangkan bersama nasi tomato atau nasi putih..

****lauk-pauk berempah sebegini, memang lebih sedap jika dimasak lebih lama...

Di tempat K.An, kami makan nasi tomato dan lauk ayam dengan air asam... wajib buat...kalau tak, tak lengkap.

2 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

rasa macam gi kenduri la kak,mas suka makan nasi tomato dan kurma merah, sedapnya..

Raihan Shaari said...

salam Mas.. hehehheh... sebenarnya K.An pun teringat makan nasi tomato ngan Kurma Merah masa kenduri kahwin dulu....
Kalau di KL ni semua kenduri nasinya semua beriyani, lauk pun sama je... agak bosan juga kekadang tu.. Kalau dpt kenduri kahwin lauk ala2 kampung lagi 'spesel' jadinya....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin