Sunday, February 28, 2010

Kenduri Kahwin dan hari Bersama Keluarga

Dulu-dulu, orang buat kerja kahwin masa cuti sekolah atau cuti panjang sahaja, tapi sekarang dah berbeza. Hampir setiap hujung minggu ada jemputan majlis atau kenduri kahwin. Bila dah masuk kategori 'usia matang' ni, maka tibalah masa kita pulak yang akan memenuhi aneka jemputan sebagai penghubung silaturrahim sesama ahli masyarakat.

Cuma yang berbeza di bandar dengan kampung, di kampung masih banyak lagi yang buat gotong-royong, rewang dan sebagainya. Di bandar, semuanya dijalankan dengan bantuan 'catering' dan dibuat di dewan. Tetamu, hanya datang menjamu selera dan memeriahkan majlis. Sungguh mudah kan... jadi apa salahnya, jika ada jemputan sebegini, luangkanlah masa... nanti bila tiba masa kita nak buat majlis... barulah ramai tetamu yang hadir..


Bersempena cuti Maulidurrasul, baru-baru ni, kami menerima 3 jemputan. 2 kenduri kahwin dan 1 lagi kenduri Aqiqah. Walaupun berada di 3 lokasi yang berbeza, dapat juga kami pergi kesemuanya. Alhamdulillah.
Yang kat atas tu, kenduri rakan lama kami.. Dr Tahir dan Puan Muzlipah Aishah di Shah Alam yang meraikan perkahwinan anak ke-3 mereka, Jehan.

Yang ini kenduri di Dewan De' Seri Endon, Presint 10 Putrajaya.
12 Rabi'ul Awwal, kami makan-makan di Kelab Tasik Putrajaya. Pertamanya, kerana meraikan Abang Azam yang lulus periksa, kedua, hari lahir Iqbal adalah pada 12 Rabi'ulAwwal dan ketiga, hari jadi Asma' adalah pada 13 Rabi'ul Awwal...
Memang senang nak ingat tarikh lahir mereka ikut bulan Hijrah ni.

Minggu depan dan minggu cuti sekolah, dah berbaris juga jemputan kenduri kahwin.... kena susun jadual betul-betul agar semuanya dapat dipenuhi.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin