Saturday, February 6, 2010

Bubur Gunting

Alhamdulillah, hari ni Subuh lagi K.An jenguk Periuktanah sebab dah 2 hari tertangguh nak menaip resepi Bubur Gunting ni. Almaklum, bila anak-anak bersekolah hingga hari Sabtu (ganti cuti Tahun Baru China).... alamatnya, hari Ahad kenalah bersilat dari Subuh hingga ke tengah malam...

Mana nak mengemas, menyediakan pakaian sekolah, melawat Iqbal kat asrama, memasak lagi... hmmm.. memang sakit pinggang dibuatnya..
Apapun, pagi ni K.An bangun pagi dengan segar dan cuaca pun alhamdulillah, bagus sekali..

Kembali kepada resepi kita..

Bubur Gunting ni memang nostalgia zaman K.An 'kecik-kecik' dulu. Mudah membuatnya sebab ramai yang tolong gunting (anak mak ramai kan..heheh) dan belanjanya pun murah. Tapi hasilnya... satu periuk besar..

Bahan-bahannya: (hidangan untuk 10 orang sebagai minum petang)

1 1/2 cawan tepung gandum
sedikit garam dilarutkan di dalam 1/2 cawan air

Bahan kuah:

2 helai daun pandan-dicarik dan simpul
2 sudu besar gula merah
3 cawan air
1 cawan santan sederhana pekat
gula putih jika perlu
sedikit garam

Cara membuatnya: Ada masalah nak upload gambar hari ni- nanti K.An masukkan kemudian, bila dah ok ye.,. (blogspot ni pun bermasalah juga sejak akhir-akhir ni)

1. Campurkan tepung dengan air bercampur garam tadi di dalam mangkuk. Uli dengan tangan hingga menjadi doh.(lebih kurang 10 minit) Tambah 1 sudu teh air jika terlalu keras. Adunan memang lebih liat dan kenyal berbanding adunan roti canai.

2. Bahagikan kepada 5 bahagian dan bulat-bulatkan. Bentukkan bujur seperti sosej menggunakan dua tapak tangan dan leperkan setebal 1/2 cm. (semua proses ada dalam gambar yang belum diupload ye)

3. Panaskan kuali leper dengan api perlahan. Letakkan kepingan kuih di atas kuali dan masak selama 2-3 minit untuk setiap bahagian.

4. Angkat dan gunting kecil-kecil. Buat hingga habis adunan.

5. Masak gula merah bersama 1/2 cawan air hingga gula larut. Tapis dan masukkan semula ke dalam periuk. (kadangkala gula merah yang dibeli ni, berserat sikit) Tmbah lagi 2 1/2 cawan air dan didihkan. Masukkan bubur gunting bersama daun pandan. Biarkan api sederhana. Didihkan selama lebih kurang 15 minit sambil dikacau sekali sekala agar bubur tidak melekat di dasar periuk.

6. Setelah bubur masak, masukkan santan dan sedikit garam. Tambahkan gula pasir jika belum cukup manis. Terus mengacau sekali-sekala hingga bubur mendidih sekali lagi. Padamkan api dan biar bubur seketika di atas dapur (5-10 minit)sebelum dihidang. (supaya kuah meresap elok ke dalam bubur)

*** seperti pengat dan bubur jenis lain, kuah akan memekat dan meresap ke dalam kuih setelah bubur sejuk. Jika inginkan kuah cair semula ketika disajikan, campurkan 1/2 cawan- 1 cawan air biasa dan panaskan bubur hingga mendidih. Kacau sentiasa dan gunakan api perlahan. Bubur lebih sedap sebab dah sebati dengan kuah

5 comments:

indahhouse said...

salam kak raihan,
sedap tu, makan bubur gunting petang2 gini. dah lama tak buat. hm, ada idea ni :)

Sue @ Nenie said...

Bubur guna doh tepung gandum ni best..dolu² mak selalu buat especially kalau ada isi nangka...lagi best....

Raihan Shaari said...

kak An pun suka indah.. tapi anak2 baru nak belajar makan... dah lama sgt tak buat.

Raihan Shaari said...

sue: K.an teringat mak buat le ni yang jadi buat juga.. selain nagka, campur ngan durian sedap juga..

Ridhwan Noor said...

Assalamualaikum, saya ijin nak ambil foto bubur guntingnya ya saudara, untuk blog saya, hanya foto, tidak lebih. salam

Pasar Terapung

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin