Thursday, February 25, 2010

Bun Manis

Assalamualaikum dan Salam Maulidurrasul semua...

K.An doakan moga semuanya sihat walafiat dan berbahagia selalu di samping keluarga dan rakan-rakan. Hari ni baru sempat menulis sebab 2 hari lepas sibuk melayan keluarga dan sibuk memenuhi undangan kenduri kahwin.

Sejak kebelakangan ni memang agak 'malas' nak mencuba resepi baru dan berjalan-jalan juga mengembara di alam cyber ni. K.An cuma masak lauk-pauk dan kuih-muih biasa je. Yang pasti buat masakan yang disukai anak-anak agar tak membazir. Almaklum anak-anak K.An ni, kalau sibuk dengan sekolah, makan pun ala-kadar je. Yang penting makan nasi tengahari, lewat petang lepas KAFA pun cari nasi lagi. Abang Azam pun balik dari pejabat dah lewat. Sudahnya makan nasi juga. Maka jarang le K.An sediakan minum petang. Tak ada siapa yang nak jamah...

Di hujung bulan Februari ni, K.An kongsikan resepi Bun Manis ni yang K.An dah buat lama dulu. Berkenan dengan rupa dia di dapur Ros yang dok kat Tokyo tu... Lagipun K.an memang suka bun manis macam ni. Nak membuatnya pun senang...
Boleh rujuk kat resepi asal dari dapur Ros kat sini ..

Bahan-bahan:

150 gm tepung roti
100 gm tepung gandum
140 ml susu segar (boleh ganti air suam + 2 sb susu tepung)
2 sb gula
1 st yis kering
1/2 sb garam- k.An letak 1 st je
2 sb margerin
1 st bread improver
**** K.An suka kismis, jadi k.An tambah 1/2 cwn kismis

Cara membuatnya: sama dengan teknik membuat roti yang lain juga.. yang detail daripada ros dah hilang la...sori

1. Masukkan semua bahan kecuali margerin ke dalam mangkuk. Uli hingga menjadi doh. Campurkan margerin dan uli lagi selam 10-15 minit hingga menjadi doh yang licin, kenyal dan tidak melekat di tangan. (ikut petua Ros, masukkan doh ke dalam plastik bersih dan uli selam 10-15 minit. Keluarkan dan ikut langkah seterusnya)

2. Bulatkan doh, masukkan ke dalam mangkuk dan tutup dengan cling wrap. Biar doh mengembang selama 45 minit.

3. Selepas 45 minit, tumbuk doh untuk mengeluarkan angin. Uli sebentar. Bahagikan kepada bebola kecil. Leperkan sedikit dan susun di atas loyang yang dilengser dengan mentega. Biar lagi 40 minit.

4. Panaskan oven ke suhu 170 darjah Celcius. Bakar bun selama 15- 20 minit atau hingga permukaan keperangan. Sapukan mentega di permukaan bun sebaik dikeluarkan daripada oven.

Sedap dimakan bersama Milo panas....

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin