Wednesday, May 4, 2011

Buttered Crab

Selalunya jika ditanya menu pilihan ketam, pastinya ketam bercili (resepi kat sini...) jadi pilihan utama... mesti undi terbanyak.. Tapi kali ni, K.An teringin nak goreng gitu je... Cuma tak nak bunyinya 'simple' sangat, maka K.An jadikan Buttered Crab atau senang cerita, ketam Goreng Mentega... Dah siap   masak, hidang... haaaa... liciiin kau!  Ketam Goreng Mentega ni K.An padankan dengan Kari Ikan Bawal dengan Bendi... Memang sesuai dan padan.

Resepi pun senang, sama macam kita buat Buttered Prawn tu.. cuma bahan utamanya je diganti...

Bahan-bahan: Hidangan untuk 3-5 orang bersama lauk-pauk sampingan

500 gm ketam- bersihkan dan potong 2
10 tangkai cili padi akar dihiris nipis
5 ulas bawang putih dihiris nipis
5 tangkai daun kari- dilurut daunnya
3 biji kuning telur- dipukul sedikit
garam dan kunyit
2 sudu besar mentega
minyak untuk menggoreng



Cara membuatnya:

1. Gaulkan ketam dengan garam dan kunyit. Goreng selama 3 minit untuk setiap bahagian.(ikut saiz ketam- tapi jgn lama sangat, nanti hilang manis ketam) Angkat dan letakkan di dalam pinggan.
2. Ambil 2 sudu besar minyak masak gorengan ketam tadi dan masukkan ke dalam kuali lain. Masukkan mentega dan panaskan. Goreng bawang putih, daun kari dan cili api hingga layu dan wangi. Angkat dan tuangkan ke atas ketam.
3. Menggunakan kuali yang sama, masukkan kuning telur ke dalam acuan roti jala dan terus di masukkan ke dalam kuali. Sebelah tangan menggoyang acuan roti jala dan sebelah tangan lagi kacau telur dengan senduk hingga telur bersarang dan garing. Angkat dan toskan di dalam penapis sebelum dicurah ke atas ketam. Sedia dihidang.

6 comments:

eliyaezlinalias said...

wah! xpenah wt ngn crab...
leh try neh

dianaK said...

Assalualaikum K.An,
sonok tgk akak dah mula postkan resipi semula (mmg tgh cari butter crab nyer resipi yg senang nak wat, sesuai....)kekuatan K.An sekeluarga sentiasa akan jadi inpirasi saya, supaya saya sentiasa sedar segala yang kita miliki ini hanya ehsan dan pinjaman dari yang Maha Kuasa...Moga K.An sekeluarga terus tabah & agar memori baby Munirah akan kekal indah selamnya...Al-Fatihah...

cik cek said...

Salam dari kak cek....

Selalu dengo butter prawn...ni menu buttered crab...menarik ...bolehla try nanti...:)

Mamma Olyn ♥ said...

sedapnyeee k.ann, da lama xmakan ketam..huhu, lps ni ble beli & try resepi ni, slalu mkn rebus @ msk cili je..hehhe

Mamasya said...

Assalammualaikum An

Suka tengok An dah mula update citer masak....tambah menu sedap butter crab..
moga An sekeluarga terus dilimpahi rahmat dan bahagia selalu serta tabah menghadapi pemergian puteri bongsu tersayang....
Alfatihah...

lina said...

salam - wah menarik...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin