Wednesday, February 23, 2011

Nasi Goreng Pancarona... Rumah kedua dan Kes tak Ada bahan

Di musim cuti Tahun Baru China lepas, macam-macam perkara berlaku dan macam-macam aktiviti telah dijalankan.. Kami sekeluarga tak balik kampung kali ni sebab nak meluangkan masa bersama anak-anak sendiri pulak. Almaklum, bila dah masuk asrama, makin sedikit masa yang dapat dikongsi bersama. Selalunya kami suka jalan-jalan sambil makan-makan di rumah kedua kami...
K.An pernah cerita dulu yang kalau ada makanan yang macam tak habis tu, K.An akan bungkus. Ajak anak-anak naik kereta, pergila 'ronda' mana-mana.. Tak sempat ke mana, habislah bekalan makanan yang dibungkus tadi... Tak kisahlah apa, mee/ mihun/kue-teow goreng, cekodok, sandwich ataupun nasi goreng.. Memang tak rugi. Itu sebabnya K.An gelarkan kereta kami tu, rumah kedua.. tempat di mana kami sekeluarga berkumpul dan beramah mesra gitu...hehehheh..

Alkisah Nasi Goreng pancarona ni, tercipta disebabkan banyak bekalan bahan memasak terputus kerana Cuti Tahun Baru Cina. K.An kehabisan bawang merah dan minyak masak... sudahnya di petang Isnin selepas Cuti tahun Baru Cina, K.An masak nasi goreng ni dan ajak anak-anak naik kereta ke Bangi.. Walaupun bahan ala kadar, tapi laku nasi ni sebab dimakan di dalam kereta... perut pun dah terisi, hati pun senang.

Bahan-bahannya: (hidangan untuk 3 orang)

3 cawan nasi putih
1 keping dada ayam- didadu kecil
2-3 tangkai cili api akar- diketuk (boleh lebihkan jika suka lebih pedas)
1 labu bawang besar holland- dihiris
3 ulas bawang putih diketuk
1 tangkai cili merah dan 1 tangkai cili hijau- dihiris serong
1 sudu teh sos tiram
2 biji telur kecil
sedikit sayur campur atau kacang panjang dan lobak merah dihiris kecil-kecil
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak gorengan ikan

Cara membuatnya:

1. Panaskan 2 sudu besar minyak gorengan ikan di dalam kuali. Masukkan ayam dan goreng sebentar hingga terbit bau harum.

2. Masukkan bawang besar, cili api, cili merah dan hijau dan tumis lagi hingga layu. Masukkan pula bawang putih. Kacau sebentar dan masukkan sos tiram juga sayuran.

3. Tambah sedikit air agar sayuran masak. Setelah sayuran masak, pecahkan telur. Biar sebentar agar telur masak sedikit. Masukkan garam dan sedikit gula.

4. Akhir sekali, masukkan nasi dan gaul rata semua bahan. Sedia dibungkus dan dimakan bersama keluarga.

*** istimewanya nasi ni ialah rasa bawang besar,cili merah dan cili hijau serasi dikunyah bersama ketulan ayam dan nasi yang enak.

2 comments:

tommy said...

wah pantas nieh ruk mencoba membuatnya :)

shashacatering.com said...

Wah! Tak pernah dengar idea rumah kedua nih.

Bagus jugak idea ni.

Thanks for sharing ;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin